Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ola___2
MEDLEM

Från enskild firma till AB - merarbete?

Hej!

Jag har haft enskild firma i ca sex år men funderar nu på att byta till AB.

 

Hur mycket merarbete med bokföring innebär det att ha ett AB? Antar att jag behöver ett löneprogram och göra löneredovisning månatligen. Något ytterligare?

 

Jag förstår att en fördel är att kunna göra utdelning genom ett AB. Finns det några andra fördelar därutöver? Eller finns det snarare nackdelar och administrativt merarbete som överväger fördelarna? 

 

Jag driver konsultverksamhet och landar vissa år över brytgränsen för statlig inkomstskatt. Använder då oeriodiseringsfond. (Momsredovisar kvartalsvis.)

2 SVAR 2
Khedron Wilk
CHAMPION

Jag hade enskild firma i 12 år och har nu haft ett AB i 10 år.

Det ÄR merarbete men det är svårt att kvantifiera hur mycket. Beror mycket på din verksamhet och hur "krånglig" bokföring du har.

 

Skulle vilja påstå att det är två saker som är merarbete med AB: behovet av riktig lönehantering och behovet av bokslut/årsredovisning. Båda dessa på grund av AB tvingar fram en mer tydlig skattehantering.

 

Skall inte sticka under stol med att båda dessa saker antagligen kan kännas lite överväldigande innan man fått in vanan, speciellt om kan gör sin bokföring själv. Lönerna sätter sig nog rätt fort med årsredovisningen är ju per definition bara en gång om året så man hinner glömma alla detaljer man skall tänka på.

Det är de "skrämmande" delarna. Tar mig friheten att skriva en del om varför det är värt merarbetet:

 

  1. Du tvingas separera din privatekonomi från företagets. Det kan vara lite jobbigt men det är bra i längden, det blir tydligare vad du har och inte har.
  2. Du skyddar din privatekonomi. Om något går riktigt illa i enskild firma så kan i praktiken bli av med till exempel ditt hus (eller bli). Det är din privata ekonomi som står på spel. Ett AB kan gå i konkurs men det stannar i teorin där. OBS! Det förutsätter att man sköter framförallt sina skatteinbetalningar.
  3. Vad det gäller löner, så länge det bara är till företagets delägare är det helt okej att göra det enkelt för sig. Skippa till exempel semesterlön, då slipper du en mängd löneadministration. (Använd gärna eEkonomi Lönebesked, det räcker gott för vanlig lönehantering och viss förmånshantering.)
  4. Jag rekommenderar starkt eEkonomi Årsredovisning/Deklaration. Det underlättar betydligt och ger checklistor att beta av punkt för punkt.
  5. Du har större avdragsmöjligheter i AB. Till exempel friskvård.

Jag har inte koll på vad man säger nu förtiden men på förr i tiden vill jag minnas att jag hörde någon form av riktvärde av att om du hade en omsättning på 700.000-800.000 började det bli värt att ta den extra administrationen av att ha ett AB? Kan vara värt innan dess bara för sinnesfriden. Det som brukade kosta mycket var behovet av extern redovisning och revisor. Åtminstone revisor är inget krav längre (kan vara bra ändå).

 

 

Nu var det inte alls det du frågade efter men jag tar mig själviskt friheten att komma med några allmänna ord både om periodiseringsfonder och utdelning. 🙂 (OBS! Jag stark förespråkare av AB, se mina argument ovan, jag vill bara att det sker av rätt anledning...)

 

Periodiseringsfonder är ett bra verktyg för att jämna ut intäkter mellan olika år och därmed optimera skatten. Men det är samtidigt ett farligt verktyg, speciellt i enskild firma. Det finns liksom ingen naturlig kontroll av att man verkligen har de där pengarna och det är allt för enkelt att bygga upp en skatteskuld som man rullar framför sig. Jag talar av egen erfarenhet. Till den som vill använda periodiseringsfonder - "göm undan" det du periodiserar på ett separat bankkonto. Så du verkligen har pengarna den dag du avvecklar fonden.

 

Utdelning är naturligt lockande för sin lägre skattsats. Speciellt för den del av en eventuell utdelning som går att göra till 20% kapitalskatt. Men, min starka rekommendation är att i första hand ta ut en vettig lön, åtminstone upp till de olika brytpunkter som finns i skattesystemet. Visst, det kan vara surt att se hur mycket som går bort i skatt och inte minst i social avgifter. Men den dagen man blir sjuk så blir man snabbt  glad för att man så att säga får tillbaka på det. Dessutom, med ordentlig lön blir alla diskussioner med bank mycket lättare. Låg lön + saftig utdelning ger inga bra bolån. (Inte egen erfarenhet men anhörig jobbar på bank...) För den delen, beroende på storlek på lön och storlek på utdelning så kan man fråga sig hur bra utdelning är. Speciellt med de jobbskatteavdrag som tillkommit under 2000-talet som i praktiken gör att stor del av lönen skattas kring 20%. Med tanke på att lön + avgifter räknas som utgifter (innan skatt) och utdelning tas på beskattad vinst så för mindre belopp hamnar du ändå någonstans kring 50%-skatt innan du har pengar i handen hur du än gör. Och du har du vid en utdelning inte ens stoppat in pengar i någon form av sjuklön, sjukvårdsförsäkring eller pensionsförsäkring (social avgifter).

 

Jag har själv gjort utdelningar men kan uppleva att det är för mycket fokus på det hos egenföretagare som ett argument för att ha AB. Faktum att du får enligt ABL inte ens göra utdelning om det kan riskera företagets ekonomi. Inte för att det har förhindrat börsbolag, inklusive banker, att göra dumheter men de spelar i en annan division... 🙂