Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Grundbok - hur får jag bort preliminär på utskriften? - eEkonomi

Håller på att avveckla mitt bolag och är ombedd att skicka med grundbok för innevarande räkenskapsår. Var hittar jag det i visma eekonomi?
Skriver också ut en verifikationslista för 2017 men då står det "preliminär" i utskriften - varför det? Hur får jag bort "preliminär" i texten?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Guno,

Preliminära Verifikationer står det eftersom du inte låst perioden. Du hittar inställningar för låsning under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Du kan läsa mer om vad som gäller för låsning av bokföringen i den här artikeln.

Grundboken får du ut genom att gå till Bokföring - Utskrifter - Verifikationslista. Där ställer du in önskad period och vid Sortera efter ändrar du till Bokföringsdatum.

Tack för dina frågor.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tackar för snabbt svar. Min redovisning är låst till dec 2017 men när jag skriver ut verifikationer för 2017 står det "preliminär" på alla utskrifter.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Guno,

Du har såklart rätt (och ursäkta), du har låst perioden alltså december 2017, men inte året. Skillnaden är att om du låser december kan du fortfarande skapa verifikationer per 31/12-17.

Om du istället går till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Klickar på 2017 - Redigera. Där finns en bockruta - Lås bokföringsåret. Bockar du i den och klickar på spara, då har du låst perioden och Preliminära kommer försvinna från utskriften.

Tack för ditt tålamod.

/Victor