Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har fel räkenskapsår, från 2 år tillbaka - eEkonomi

Hej.
Jag gjorde en miss vid starten av visma bokföringen. La in fel räkenskapsår. Har sedan dess försökt jobba runt det, men inser att det ej går. Blir otroligt svårt med bokslut och liknande.

Som jag förstått det så kan man lösa det genom att starta om.  Låt säga att jag exporterar ut all bokföring som jag sparat, för att sedan starta om med rätt år. Kan jag då klistra in bokföringen till rätt räkenskapsår?  Sparar då hela det för korta årets bokföring i en fil, samt de månader som ska tillhöra det året ( som nu ligger på nästa år) i en egen fil. Sedan för jag in dessa två i det nya riktiga räkenskapsåret?

Ursäkta för en något förvirrande text, men blivit lite väl struligt.

Mvh
2 SVAR 2

Hej Sille
Det går att lösa utan att du behöver starta om allt från början.
Börja med att gå in under inställningar och räkenskapsår ovh IB.
Sedan klickar du på räkenskapsår och väljar att redigera. Sedan kan du skriva in de rätta uppgifterna.
Sedan sparar du och allt är klart.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har bokföring på respektive år, så kan en sådan redigering dessvärre inte göras. Enda sättet är en omstart, precis som du säger, och då är det viktigt att du tar ut alla exporter som gå innan (register och bokföring). Vad gäller dina försäljningsunderlag i form utav kundfakturor och betalningsbekräftelser, så bör du spara ner alla dem i t ex en mapp eller liknande på datorn så du även har kvar dem.

Efter omstarten får åren läggas upp korrekt, och alla tidigare exporter får importeras igen.

/Karl