Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese vK
MEDLEM

Holdingbolag med varken moms eller skatt -

Hej!
Vårt aktiva aktiebolag betalar skatt och moms och allt annat vanligt. Bolaget har ett holdingbolag (också AB), som inte betalar bolagsskatt. Kan man hantera det smidigt på något sätt och ändra så att INK2 kan skickas in digitalt? Hur får vi bort bolagsskatten?
Kan vi ändra bokslutsverifikatet så att skatten inte kommer med? Eller behöver jag göra en omvänd manuell verifikation i eEkonomi, så att skatten nollas?
Gott nytt år!
Therese

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Varför anser du att holdingbolaget inte ska betala skatt? Om ni har bokfört intäkter som är skattepliktiga ska skatt beräknas. Om det är icke skattepliktiga intäkter ska de bokföras på konton som avser sådana intäkter så att de kan undantas vid skatteberäkningen. 

Skatten betalas i dotterbolaget och det har under året gjorts ett koncernbidrag till holdingbolaget för att täcka upp ackumulerad förlust, men årsbokslutsprogrammet lägger koncernbidraget som en skattepliktig intäkt och känner inte av den ackumulerade skulden. Likaså i den förberedda INK2-blanketten; förra årets förlust finns inte med.
Jag kan inte hitta något ställe där jag manuellt kan justera till 0 kr i skatteberäkningen.