Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag inköp mot postförskott -eEkonomi

Jag har köpt en produkt från ett företag och valde att köpa den mot postförskott (3619 kr inkl moms). Jag har fått ett mail med beställningsbekräftelse 11/10 och sedan så hämtade jag ut paketet på postens utlämningsställe och betalade med företagskortet som är kopplat till girokontot den 17/10. Jag har fått ett kvitto från posten där det i står att varan är "posttjänst momsfri" och summan osv. Ingen moms är redovisad där eftersom det ju bara är postens kvitto och postförskott är tydligen momsfritt.
Beställningsbekräftelsen jag fick tidigare från företaget innehåller uppgifter om fraktavgift 125 kr, expeditionsavgift 99kr, moms 723,80 och artikelkostnaden på 3395 kr.
Hur gör jag för att bokföra detta i eekonomi? Vilket dokument ska jag skanna in som bildunderlag, mailet med beställningsbekräftelsen eller postens egna kvitto? Hur ser konteringen ut. Tacksam för hjälp.
Mvh
Lars
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dras beloppet direkt från girokontot eller får de en faktura från banken?
Kredit bank. debet moms och artikelkostnaden och om du väljer att lägga även frakt och exp.avg. på samma konto eller om du vill dela upp dessa kostnader på andra konton. Egentligen är ju artikelns pris inkl. frakt och exp. Och du använder naturligtvis det underlaget du fått från leverantören. Postkvittot är bara ett kvitto på att du betalat.