Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KickiO
MEDLEM

Hur bokföra momsen vid inköp/leasing av lastbil

Hej!

Nu behöver jag er hjälp. Jag sköter bokföringen i mannens byggfirman och nu har han gjort ett bilbyte och jag var tyvärr inte med utan får bara andrahandsinformantion från mannen på vad bilfirman sa. 😉

Den nya bilen klassas enligt bilfirman som lastbil och då får full moms dras - och tydligen vid själva inköpet trots att bilen leasas. Sen får man tillbaka momsen två månader senare och månad tre får man en faktura från bilfirman som är ungefär i storleksordningen på den återbetalade momsen. Man gör då en större amortering på bilen med momspengarna. Frågan är hur detta ska gå till rent bokföringsmässigt?

Snälla hjälp mig någon? :))

Tack på förhand!

 

3 SVAR 3
KickiO
MEDLEM

Tilläggas bör att det inte är frågon om Leasing utan om ett företagsavtal med avbetalning.

RasmusSs
MEDLEM

Hej @KickiO ,

Det stämmer att du kan dra av hela momsen på lätta lastbilar/lastbilar som används i firman om bilen har separat hytt delad från lastutrymmet/flaket.
Bilfirman gör så att dem debiterar dig momsen 3mån efter köp för du ska hinna få tillbaka momsen från skatteverket så du slipper ligga ute med dem pengarna.

Jag hade bokfört enligt exempel nedan:

RasmusSs_0-1720090359499.png

 

Sedan gör du som du sa bara debiterar kontot för skulden med kommande avier/faktura från bilfirman 🙂

 

KickiO
MEDLEM

Stort tack. Nu har jag nog koll på läget. 😀