Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dmaskin
MEDLEM

Hur bokförs inbetalning av momsskuld?

Gick över till eEkonomi,  från Visma enskild firma vid årsskiftet 2020/2021. Bokslut och momsdeklaration gjordes färdig i Visma enskild firma. Momsdeklarationen skickades in per brev till skatteverket. Momsskulden för 2020 skickades in 210512. Hur bokför jag detta belopp?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Tänker mig att eftersom du har en momsskuld från förra året bör den återfinnas uppbokad på konto 2650. 

Ska du betala pengar till Skatteverket gör du utbetalningen via din internetbank. Eftersom du driver en enskild firma använder du ditt privata skattekonto. Det innebär även att du kan välja om du vill betala momsen med privata medel eller företagets pengar.

 

Hur du bokför betalningen av momsskulden beror på om du betalar den med dina egna pengar eller med företagets pengar. I programhjälpen finns en instruktion som heter Checklista - momsredovisning för enskild firma. Här kan du under punkt 7 läsa exakt hur du ska göra. 

 

Hoppas detta underlättar dina funderingar och som vanligt är du alltid välkommen att höra av dig till oss! /Tinna