Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

IZettle integration - kontantmetoden

Hej! Jag driver en enskild firma med kontantmetoden. Har IZettle och integration med visma så det bokförs automatiskt den dag jag säljer alltså D1580 K3041 K2611 sen bokför jag i kassa och bankhändelser K1580 D1930 när pengarna kommer in på företagskontot.

Nu till min fråga, har som sagt kontantmetoden är det okej att det bokförs på det här sättet eftersom det står på skatteverket hemsida att om man har kontantmetoden ska det bokföras när betalningen sker? Innan så har jag bokfört allt den dagen pengarna kommer in på kontot. Är det också rätt?

Tack för svar!
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Huvudsyftet med Kontantmetoden är att förenkla den kontinuerliga bokföringen och möjliggöra att en försäljningstransaktion bokförs i ett steg när betalning görs. På det sätt du gjorde tidigare. Integrationen med Visma innebär nu att steg ett (försäljningen) görs automatiskt och du behöver fortfarande bara bokföra betalningen. Så båda sätten är rätt och uppfyller Kontantmetodens syfte om enkelhet.

Sen kan man notera att IZettle bokför konto 2611 (moms) på försäljningsdagen vilket kan påverka momsredovisningen vid månadsskiften om betalning inkommer i nästa månad. Men det är en annan fråga och inkluderar funderingen om du har någon nytta av att använda Kontantmetoden. Den funderingen måste också beakta hantering av eventuella leverantörsfakturor och momsredovisning där.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det något man måste åtgärda? Alltså med momsen och försäljningen där betalningen kommer in i nästa månad? Vad menar du med ”någon nytta av att använda kontantmetoden”? Mvh Jennifer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tycker du att jag ska byta till faktureringsmetoden? Är det okej att redovisa momsen på det här sättet när man har kontantmetoden? Eller måste jag gå in och ändra alla momsdeklarationer? (Redovisar moms kvartalsvis).

Måste vara fler än jag som har kontantmetoden och integration med IZettle.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Nej det är inget du behöver åtgärda utan fortsätt redovisa moms på detta sätt.

I och med att IZettle automatiskt bokför försäljningen på försäljningsdagen så sker detta i praktiken enligt Faktureringsmetoden. Därav min kommentar kring nytta av Kontantmetoden.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket! 🙂