Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna_Pufz_AB
NY MEDLEM

Implementeringen av EDI

Jag har fått en förfrågan från en kund som önskar implementera EDI med deras leverantörer, varav jag är en. De har som målsättning att vara live med implementationen innan mars 2025 och undrar om jag vill vara med på tåget?

 

I dagsläget har kunden stöd för automatiserad hantering via Edifact formatet för följande meddelandetyper:

ORDERS (purchase order message)
ORDRSP (purchase order responce message)
DESADV (delivery message)
INVOIC (inovice)

 

(vilket inte säger mig ett dyft)

 

Kunden undrar vilka av dessa meddelandetyper som jag stödjer i dagsläget? Om jag beroende av en tredje part för att ta emot och skicka i detta format? Om jag kan hantera överföring via SFTP? Och om det några specialanpassningar från Edifact-formatet som jag använder i dag?

 

De undrar också, om jag idag inte har stöd för Edifact, vilket format har jag i så fall stöd för istället?

 

Var kan jag hitta mer information kring detta för att kunna ge ett vettigt svar? Har sökt här i forumet och på andra stället utan att hitta svar.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Anna_Pufz_AB 

 

Tack för din fråga. 

 

Jag förstår att det uppstår funderingar och frågor kring hur du hanterar e-fakturor och eventuell e-order och jag delar gärna den information vi har tillgänglig här i forumet. Sedan har vi specialister på supporten som hjälper dig att få det att fungera och som kan sätta upp kopplingar om dessa saknas. 

 

Så här fungerar det: Om du endast skickar e-fakturor till kunden så behöver du inte göra något annorlunda. Du kan fortsätta att skicka fakturorna från ditt program som vanligt, och de kommer att nå kunden utan problem. 

 

Endast skickar e-fakturor: Du skickar som vanligt från ditt program. Jag bifogar hjälpavsnittet Skicka e-faktura

 

Tar du även emot e-fakturor: Om det skulle vara aktuellt att du också tar emot e-fakturor från denna kund, behöver vi få det bekräftat och se över inställningarna.
 

E-order: Om det finns någon form av e-order samarbete med denna kund, behöver vi också få den informationen för att säkerställa att allt fungerar smidigt.
 

För att det ska bli så smidigt och rätt för dig är min rekommendation att du slår en signal till vår kunniga support som kan ställa motfrågor och rådgöra så allt blir korrekt och riktigt. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna