Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Importera sie filer för låst räkenskapsår

Hej!
Jag vill importera sie filer för året 16/17 , hur ska jag gå tillväga? Kommer upp att jag måste låsa upp det året, finns det risk att det blir nåt tok om man gör det?
17 SVAR 17

Re: Importera sie filer för låst räkenskapsår

Skriv ut en resultat och balansrapport för kontroll.
Lås upp räkenskapsåret och exportera sie . Importera sie och skriv ut och jämför balans och resultat så ser du att det blev rätt.
Mikael
NY MEDLEM

Ska jag exportera en sie av nuvarande år som backup om det blir fel tänker du? Vill bara kolla att jag förstår rätt... när jag låser upp, är det bara att markera ingen låsning och spara under företagsinställningar?

Nej
Jag beskriver bara hur du kan jämföra det du har registrerat nu med det du vill skapa

Mikael
NY MEDLEM

Ok, jag fattar inte riktigt hur du menar... jag vill ju importera filerna för föregående år vilket är låst så att jag på ett enkelt sätt kan komma åt huvudbok och se vad som bokförts på de olika kontona, det står att jag inte kan göra det utan att låsa upp perioden, min fråga är om man får låsa upp perioden och hur man gör det i så fall. Om man byter program borde man väl kunna flytta över all sin bokföring så att man får allt samlat på en plats? Hoppas du har lite tålamod med mig ....

Du skrev;
finns det risk att det blir nåt tok om man gör det?

Jag svarar; om du känner dig osäker kan du göra som jag beskriver, för du kan du kolla efteråt att inget gått på tok, OK?

Mikael
NY MEDLEM

Hm, tror att du missförstår mig. För att importera tidigare års bokföring måste jag låsa upp perioden och när jag försökte låsa upp varnade programmet att det var mot lagen... samtidigt när jag söker info står det bland gamla inlägg att det går fint att importera tidigare års bokföring så blir förvirrad...
NY MEDLEM

Här tycker jg det är viktigt att veta VARFÖR vill du läsa in SIE-filer?
NY MEDLEM

Jag har tagit över bokföringen från en redovisningsfirma som blev för dyr att anlita, fått pärmar med verifikationer samt sie filer för år 16/17 men ingen huvudbok. Har nu fått brev från skatteverket att de vill göra en kontroll och då bl.a. ska jag lämna in huvudboken...
NY MEDLEM

Så den enda bokföringen som finns för det aktuella året är den du fått av redovisningsföretaget i form av en SIE-fil? Eller har du mer bokföring än det som finns i SIE-filen?