Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inkommande faktura från VISMA - eEkonomi

Hej,
Jag har en idé om inkommande fakturor från er på VISMA.
Jag vet att auto-invoice finns, men denna är lite annorlunda. Min ide minskar administrationen för både er och era kunder. 
Idag när jag får en faktura från er så måste jag gå till brevlådan, hämta den och bära in fakturan, öppna kuvertet och lägga in min faktura. I bästa fall så görs detta direkt, men ibland lägger man fakturan i köket, och ökar risken för en sen inbetalning :).
Borde vara relativt lätt att få fakturan direkt i eEkonomi, då kan jag själv skriva ut den samt så ser jag varje gång jag loggar in att det har kommit en faktura ifrån er. Visst finns auto-invoice funktionen som är smidig, men jag tror också att många användare inte vill använda den p.g.a. ovana... Om Visma skickar ut fakturan digitalt i eEkonomi, men lämnar det till kunden att skriva ut den och lägga in den, så tror jag att ni skulle minska sena inbetalningar samtidigt som ni spara administrativ tid och porto för er och underlättar för kunden.

Vad tror ni?

Hälsningar
Erik
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Erik!

Funktionen du efterfrågar är egentligen, precis som du nämner, e-fakturering. De kunder som gjort inställningen för att kunna ta emot e-fakturor i programmet, debiteras också med en e-faktura från oss. D v s fakturan kommer direkt in i programmet under ditt leverantörsfaktura-utkast med alla färdiga uppgifter, så som leverantör, fakturadatum, belopp m m. Allt du behöver komplettera med är ett kostnadskonto för vad inköpet avser, sedan är det bara att bokföra fakturan och skapa en betalfil utifrån den för uppladdning på banken om så önskas.

Inställningen för att kunna ta emot e-fakturor gör du under Inställningar - Faktureringsuppgifter - Bocka i bocken "Ta emot e-fakturor".

Ha en trevlig kväll!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Absolut och detta är jag medveten om. Men om man inte vill ha e-faktura? se det som en "digital" pappersfaktura... Det skulle kunna illustreras med en indikation i eEkonomi, så man kan hämta sin pappersfaktura. Samtidigt så ses det som hållbar iom att man får bort överdriver förbrukning av papper och kuvert.

Förstår att detta kan ses som ett överflöd till e-faktura, men faktum är att många kunder tror jag skulle uppskatta en sådan funktion.

Hälsningar
Erik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast den funktion finns redan, i princip. Det går importera fakturor genom att maila dem till en företagsspecifik mailadress (xxx@vismadoc.net, man ser sin adress om man går in i appen). Man får då upp dem i telefonen för godkännande, men så fort det är gjort kommer fakturan in i eEkonomi och man kan gå vidare med hanteringen där. Helt papperslöst.

Önskar bara att Visma kunde lösa så att man slipper gå in i appen...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är absolut en alternativ lösning om man inte vill hantera e-fakturor. Då ger man ut denna e-postadressen till sina leverantörer istället, så kommer fakturan dyka upp i mobilappen Visma eEkonomi. Därifrån får man godkänna fakturan och den skickas då vidare till programmet eEkonomi, där den kan kopplas mot en ny leverantörsfaktura. 

Nackdelen med detta alternativ gentemot en e-faktura är att alla uppgifter om leverantör, belopp, fakturadatum m m måste fyllas i manuellt då fakturan skapas, fakturan som laddats upp syns bara som ett bildunderlag. Får man en e-faktura i programmet så blir alla uppgifter ifyllda med automatik, och man slipper således detta merarbetet.