Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inkomst från utlandet (0 % moms) via PayPal

Hej! Jag får ibland insättningar via PayPal från t.ex. USA. Det är momsfria inkomster och jag undrar hur jag ska bokföra dessa i eEkonomi? Jag använder i dag Visma enskild firma och det är ett helt annorlunda program mot eEkonomi.

Jag överför alltså inkomsten från PayPal till mitt bankgiro. eEkonomi frågar efter IBAN och kontonummer när man skapar nytt valutakonto. Dock hittar jag inte något IBAN- eller kontonummer på mitt PayPalkonto som är ett företagskonto. 

Hur ska jag gå tillväga?

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-17.

7 SVAR 7
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Smidigast blir om du lägger upp ditt paypal-konto som ett Sparkonto istället för Valutakonto. Då behöver du inte ange IBAN. Kontonummer är fortfarande obligatoriskt, men det går bra att ange ett påhittat nummer i detta fall. Försäljningen kan du bokföra mot konto 3045, som är anpassat för försäljning av tjänster 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret! Konto 3045, blir det rätt kopplat mot 0 % moms då? (Inkomst från utlandet).

Japp!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack igen! Sista fråga:
Kontonumret man har på PayPal är e-postadressen (samma som man anger för att logga in). Går det att ange den i raden "kontonummer" i eEkonomi eller är det bara siffror som godkänns?

Det är endast siffror som gäller, men påhittat går bra :).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Pengarna kommer in till mitt 1930-konto från PayPal. Måste jag skapa ett nytt konto då? Räcker det inte med att "matcha" egen kontering, insättning och koppla till 0 % moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du kan absolut lika gärna göra som du beskriver här i tråden.

/Victor