Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jätte hög kvarskatt. något är fel

Hej bästa medlemmar, 

Jag håller på att göra årsavslut/deklarationen för 2022 på min enskilda firma.

Kan någon ge en fingervisning varför min kvarskatt har blivit så hög?

 

Jag har importerat min Inkomstdeklaration i deklarationsvektygen i visma e-ekonomi och försöker förstå varför jag har en kvarskatt på 86000:-

Det ser nästan ut som den kvarskatt jag har är den samma som som min slutgiltiga skatt på INK1 som sedan balanseras ut mot den skatt jag betalt under året.

Känner som att deklarationsverktyget har missat att importera skatter jag normalt sätt godkänner via SKV som privatperson.

 

Jag har jätte lite pengar i företaget samt privat och känner inte att det är läge att ta in redovisningsbyrå.

Stort tack på förhand!

Skatteuträkning i VismaSkatteuträkning i VismaSkärmdump på INK1 från SKVSkärmdump på INK1 från SKVResultatkontonResultatkonton

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Det är inte ifyllt någon F-skatt på den översta bilden. Fyll i det du betalat in så blir det annorlunda. 

Tack för svar,

Det kommer fortfarande bli jätte hög kvarskatt då min F-skatt är väldigt lågt ca 11000kr betalt på ett år. Då är det fortfarande 71000 i kvarskatt.

 

AnnicaL
CHAMPION

Har du haft inkomst av tjänst också då? Det står ju ett belopp avdragen skatt på bilden från skatteverkets uträkning. Och all inbetald skatt ska skrivas in i modulen. 

Hej Annica, jag har vanligt artbete vid sidan om företaget, företaget har varit en liten bisyssla. 

Menar du att avdragen skatt från INK1 på 97000kr ska skrivas in under preliminärskatts modulen på bild 1? Kommer inte detta med när man importerar blanketten per automatik? Hur ska jag ta mig vidare i felsökningen, med tanke på så stor kvarskatt borde det kunna gå och hitta lättare. Glad för all hjälp jag kan få.

AnnicaL
CHAMPION

Ja, preliminärskatten måste du fylla i själv, det är inkomstuppgifterna o räntor mm som förs över från den importerade pdf-filen. Lägg in F-skatten i rätt ruta och den skatt som dragits av från lön och ev ränteinkomster i rutan Preliminär skatt så ska du se att det blir rimligare resultat. 

Hej annica, tack så mycket för informationen, jag provar att skriva in avdragen skatt enligt INK1 och lägger in i rutan för preliminärskatt, samt även lägger in betald f-skatt för 2022. Hoppas det blir rätt.