Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kassa - och bankhändelse för kortköp - eEkonomi

Hej,
Jag har gjort flera köp mot kvitto genom mitt privata VISA-kort.
T.ex. köp av SL-biljett för 790 kr (moms 44,72).

Jag har lagt upp det som en "Kassa - och bankhändelse" och skapat ett maniellt verifikat för det.
1930 Debet 790kr
2641 Kredit 44,72kr
5810 Kredit 745,28kr

Måste jag också skapa upp ett verifikat för eget uttag? Hur fungerar det och är det något man kan göra direkt vid skapande av händelsen då jag alltid använder mitt eget kort?

Mvh
Robert
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det fins enligt min uppfattning två sätt att göra detta på, antingen så gör du en banköverföring till ditt egna konto från företagets konto med motsvarande belopp och bokför det som en bankhändelse eller också tar du ut kontanter ur din kassa om du har och bokar det som en kassa händelse. Då slipper du bokandet via en fordran från dig på företaget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du måste dess utom se till att bankkontot eller kassan krediteras inte debiteras.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Om du inte vill plocka dessa pengar ur företaget bör du istället för 1930/1910 bokföra detta mot kontot för egen insättning. I en enskild firma är det 2017. Eftersom inget konto för likvida medel då är inblandat bokför du detta under Bokföring - Verifikationer istället för vid avstämning av företagets bank- och kassakonton.