Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BRFKalmar
MEDLEM

Kassaflödesanalys?

Hej! Alla BRF har nu som krav att redovisa en kassaflödesanalys i årsredovisningen. Går det att skapa en sådan i eEkonomi Smart? Hittar ingen information om detta någonstans.

 

Se information från BFN

"I årsredovisningen för ett större företag eller en bostadsrättsförening ska det även ingå en
kassaflödesanalys. Lag (2022:1028)

 

I kassaflödesanalysen ska bostadsrättsföreningens in- och utbetalningar under
räkenskapsåret redovisas, se 6 kap. 5 § ÅRL. Kassaflödesanalysen ger därmed
en bild av hur likvida medel har förändrats under året. Kassaflödesanalysen ger
bl.a. en möjlighet att analysera om årsavgiften är rätt avvägd.
Regler om kassaflödesanalys finns i det K-regelverk som föreningen tillämpar
när årsredovisningen upprättas. Se även under rubriken Särskilda regler för
16(25)
bostadsrättsföreningar som tillämpar Bokföringsnämndens allmänna råd
(BFNAR 2016:10) om årsredovisning i mindre företag (K2)."

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @BRFKalmar 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Detta är ingenting du kan hantera i Visma eEkonomi då vi inte har stöd för årsredovisning för föreningar utan endast för aktiebolag. Kassaflödesrapport har vi programmet i Visma Skatt och Bokslut Pro. Mer info om hur det hittar du här

 

/Tinna

 

 

Hej! Jag förstår men Bokslut Pro känns lite överdrivet för en liten Förening. Kanske kan vara en affärsidé för er att skapa en Kassaflödesanalys funktion inbyggt i eEkonomi? Borde finnas 10 tusentals föreningar som står inför samma utmaning.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @BRFKalmar 

 

Tack din feedback och jag har tagit det vidare internt.
 

Har du några fler önskemål eller förbättringsförslag är du välkommen att lämna dem direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag

Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

Ha en fortsatt fin dag

/Tinna