Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HejaSverige
MEDLEM

Kontonummer i eEkonomi

Hej,

jag har använt Visma Administration 200 med Bas96. Nu är jag på Visma eEkonomi Smart och vill ha tips/förslag på hur jag kommer igång med de nya kontonumrena som finns.

Jag har ett enklare skogsbruksföretag och gör bokföringen främst för deklarationen.

Är det klokt att ta ut de gamla kontonumrena jag har och lägga in dem manuellt i eEkonomi?

Jag behöver nog en slags mappning mellan vad som finns idag och hur det mappar mot det äldre.

Tack alla för er support.

11 SVAR 11
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

För ett par veckor sedan importerade jag SIE-filer och jag upplevde att eEkonomi automatiskt flyttade över till "rätt" konton. I mitt fall, skulle jag enbart göra avstämningar för bolaget i fråga, så jag brydde mig inte om att riktigt kontrollera hur eEkonomi gjorde, hur den egentligen hade förfarit vid importen. Det blev korrekt i alla fall.

Jag fick en SIE-fil av kunden vid det här tillfället. Mitt förslag är att du skapar en SIE-fil i Admin och läser in den i eEkonomi, då kommer den - vad jag tyckte i alla fall - att flytta kontona ”rätt”.

För varje räkenskapsår som Admin skapar, får du en fråga ifall du vill uppdatera kontoplanen eller ej. Mitt förslag är att alltid uppdatera kontoplanen varje år, så att du slipper framtida problem. Ju längre man väntar, desto mer jobb blir det när de gör "storstädningar" och dirigerar om kontona i större omfattning. När jag började med bokföring en gång i tiden, låg bankkontona under konto 1030 och löner under kontoklass 5. Du förstår ju då att det blir lite justeringar med kontoplanen varje år och det är alltid bäst att ligga i framkant.

Nu är det så att de kommer göra en större förändring av kontoplanen i närtid och mitt bestämda förslag till dig är byta till den senaste som finns i eEkonomi Smart. Om du vill ta dig en titt på hur kontoplanen ser ut idag, kan du få den senaste här: www.BAS.se     Då kan du ta ut en balans- och resultaträkning från Admin och jämföra med bas-kontoplanen från BAS.se och se vilka förändringar som behöver göras. Det kanske inte är så många.

Det som är viktigt är att hålla koll på kontoklasserna, så att allt faller på plats på korrekt sätt. Hör av dig igen ifall du vill ha hjälp på något sätt. Visma har ju också en bra support som kan hjälpa dig med kontoplanen om jag inte är tillräckligt snabb i vändningarna att svara.

Lycka till!

Mvh Lena

Tack,

utmaningen jag verkar ha med import är att mitt gamla Adminstration 200 är på BAS96 och eEkonomi import av SIE filer stöder inte det formatet.

Funderar på om det finns någon work-around här eller annat sätt ? Detta vore ju optimalt ifall man kan importera.

Jag antar annars att jag tar alla gamla kontonummer som jag använt i Administration 200 och letar upp motsvarande i eEkonomi? Det kommer bli ett detektivarbete 🙂 

Är det så att man i eEkonomi inkativerar flertalet av de kontonummer man inte använder för att göra det enklare eller finns det något annat tips här?

Mvh. Andreas

LW -60
UTFORSKARE

OK, det är alltså där skon klämmer, det fattade inte jag 🙂

Är det per det nya räkenskapsåret som eEkonomi kommer användas?

Du kan ta ut en balansräkning per sista bokslutsdagen i Admin och överföra siffrorna manuellt till eEkonomi som ingående balanser på det nya räkenskapsåret. Det är ju lite pyssel, men ändå... Men det är bra i alla fall att kanske ta fram en ny kontoplan så du vet vilka konton du ska ta istället för de från Admin och hålla koll på kontoklasserna. Flera konton kan heta samma sak, men ligga i olika kontoklasser och det är bra att separera "äpplen från päron".

Mvh Lena

Tanken är att jag nu börjar med eEkonomi och det blir för det nya räkenskapsåret 1 januari 2025 - 31 december 2025.

Med överföra siffrorna manuellt till eEkonomi som ingående balanser på det nya räkenskapsåret så menar du --> Inställningar --> Räkenskapsår --> Redigera ?

Här i högra delen ser jag enbart några konton som börjar med 1. Antar att jag här behöver lägga till lämpliga kontonummer för att täcka det jag har från min gamla balansräkning från 31 dec 2024?

Ja, i högra hörnan kommer du åt den ingående balansen.

Nu är det viktigt att ta och lägga in balanssiffrorna på konton enligt kontoplanen i eEkonomi och inte skapa nya från gamla kontoplanen.

Mvh Lena

Finns det fördefinierade kontoplaner som kan passa bättre för mig? Som skogsbrukare är det drivmedel, underhåll ekonomibyggnader, förbrukningsmaterial, försäkringar, moms, checkräkning.

Redigera räkenskapsår har Kontoplan BAS just nu.

Fråga är om det finns olika fördefinierade kontoplaner i eEkonomi, jag har inte sett några. Men att ändra namn på befintliga konton kan göras i ett nafs, bara man har strukturerat det hela.  Jag skulle kunna hjälpa dig effektivare om vi kunde ta det här utanför forumet, bara du och jag.

"Men det är bra i alla fall att kanske ta fram en ny kontoplan så du vet vilka konton du ska ta istället "

Hur tar jag fram ny kontoplan? Jag hittar Inställningar --> Kontoplan

Jag förstår att jag ska ta värdena på balansräkningen och lägga in men vill veta vilka nya kontonummer jag bäst använder?

1040 = ?

1470 = ?

6502 = ?

Hej igen!

Det vore enklare om vi kunde ha ett möte med Teams eller Google Meet, men det kanske inte kan administreras utan att hela Sverige ser det våra mailadresser. 

Jag vet inte hur din kontoplan ser ut och vad dina konton heter så att ge dig ett fix färdigt förslag på ny kontoplan blir svårt.

Ska vi ta några konton i taget? 

Första frågan till dig blir:

Vilka konton har du under rubriken tillgångar, nummer och namn?

-  jag ger dig förslag efter dina svar...

--

LW -60
UTFORSKARE

Inställningar -> Räkenskapsår och IB -> Ingående balans

//L