Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontot blir inte upplåst - eEkonomi

Jag försöker lägga in ett förskott på 50 000 från 2014, där jag redovisade och betalade 3000 i moms till Skatteverket (6 % moms). Det verkar inte gå att lägga in förskott, även när jag aktiverat det kontot så syns det inte vid kontering då det verkar ligga "för tidigt" i kontoplanen. Men när jag försöker lägga in det som Försäljning tjänst 6 % så blir det ju inte heller rätt - det går inte att lägga in 50 000 och moms 3000 utan att få en differens. Hur gör jag?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det kan vara så att du har aktiverat kontot på fel år. Under Inställningar - Kontoplan får man välja bokföringsår uppe till höger. Välj det året du ska göra konteringen för, i ditt fall 2014, och aktivera kontot på det året. Därefter bör du kunna kontera på det på valt år.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Detta gjorde att jag kunde bokföra som förskott, men förskottet verkar inte räknas som resultat, trots att det alltså handlar om att jag har fått inbetalt 50 000 kronor (som jag även skattat på etc.). Kanske är det inte ett förskott i 1480-kontots betydelse...?
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej!

När du bokfört på kontot 1480 så påverkar det inte ditt resultat utan enbart balans. För att kontot ska påverka ditt resultat behöver kontonumret börja på 3 och hela vägen upp till 8, då påverkar det din resultatrapport.

Avser förskottet en betalning på en kundfaktura? Eller vad är det för typ av förskott? 

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Det handlar om 50 000 kr som betalats ut som förskott för en bok vid avtalstecknande. Sedan har betalat 3000 kr i moms (6 % moms på bokavtal). Problemet är att det inte går att lägga in utan att få en differens. Samtidigt är det ju det jag 2014 betalade i moms utifrån att jag redovisade 50 000 i intäkt till Skatteverket...