Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elin11
NY MEDLEM

Korrigeringsverifikation, hur gör man?

Hej! Jag behöver gå igenom mina tidigare verifikationer och korrigera mina egna konton, eftersom jag tidigare använt ett annat konto som företagskonto och måste se till att allt stämmer i bokföringen. Mitt nuvarande företagskonto är 1930, och jag har skapat ett nytt konto för det tidigare kontot (1932). Nu försöker jag göra korrigeringsverifikationer, men förstår inte hur jag ska göra och har dessutom lyckats göra en felaktig korrigeringsverifikation som jag inte vet hur jag ska få bort.

Det jag vill är att helt enkelt ändra konto 1930 till 1932 i de fall där det behövs. Nu i den felaktiga korrigeringsverifikationen har det istället blivit att totalsumman dubblerats, och när jag försöker lägga till fler rader för att justera detta ökar bara summan.

Går det att lägga in skärmdumpar här? Det hade nog varit lättare att visa hur jag menar då.
2 SVAR 2

Hej!

Ja, korrigeringsverifikationer kan verkligen krångla till allt och jobbigt att följa. Du ska inte göra korrigeringsver manuellt utan du ska leta upp händelsen via Kassa- och bankhändelser och där ångra den om den blivit fel. Då kan du sedan bokföra den korrekt igen.

Men det låter också som att du kanske inte använt Kassa- och bankhändelser när du bokfört utan gjort allt manuellt? Risken är stor att du rör till det för dig. 

Om man har bankkoppling så hade dess fel inte kunnat ske och du hade sparat dig många timmars huvudbry så det är mitt tips att fixa. Värdesätt din egna tid ❤️ 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Elin11
NY MEDLEM

Hej, tack för svar! Jag kommer skaffa bankkoppling men först måste jag rätta till tidigare fel. Har precis bytt till Visma från ett annat program och importerat bokföring från 2023-2024, så det är därför jag behöver rätta till manuellt.