Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin EE
MEDLEM

momskod inköp av frimärken och ett par andra frågor.

Hej,

1, Sitter och ska bokföra ett inköp av frimärken som ju är momsfria. jag har letat mig fram till att de tillhör kontogruppen tele och post 6200. Men vilken momskod ska jag välja? I vismaprogrammet hittar jag inget som passar och jag får upp ett felmeddelande att jag inte angett något belopp på momskoden 6200. 

2. Hur redovisar jag sedan försäljningen? Jag skickar varor till kund med post men har bara tagit betalt  samma summa som portot kostade i affären. 

3. Avdrag för resor i tjänsten med egen privat bil, görs de i ruta R16 eller R22? och vad blir skillnaden?

(Enskild firma)

4. Och en fundering...Varför är det så himla noga med bokföringskonton och verifikationer och att varje inköp mm hamnar på rätt konto när man faktiskt kan spara fysiska kvitton och fakturor i mapp och bokföra och deklarera med papper och penna? Då har man ju inga särskilda konton. Är det bara för att kunna hitta dem? (Enskild firma)

Tack och god fortsättning! 

1 SVAR 1

Hej!

Generellt sett inga momskoder på kostnadskonton. Bara när det är omvänd skattskyldighet som exempelvis byggtjänster mellan hantverkare eller utlandsköp. 

Bokför porto på konto 6250. Aktivera om det behövs. Beloppet som ska anges i debet är summan som du betalt för portot. Då kommer det att balansera. Ingen moms på frimärken!

När du säljer till kund så ska det läggas på moms även på frakten så om du inte tänkt på det så blir det en förlust på detta. Samma momssats som det är på varan du sålt. Kan vara bra att göra en faktura till kunden som underlag.

Resor i tjänsten kan du bokföra som milersättning i bokföringen så kommer de med i resultaträkningen. 

Och sista frågan angående bokföring så måste bokföring ske. Du kan göra det med papper och penna och tänk då på att det är viktigt att det blir i kronologisk ordning eftersom det inte går att sortera om det man gjort på papper. Du kan leta efter stora grundböcker som åtminstone säljs på vissa bokhandlare fortfarande. Glöm inte att kopiera alla kvitton om du inte vill spara dem digitalt för texten försvinner ganska snabbt på dem. Och tänk på att att när du bokför på papper så får du inget stöd av ett program för att göra momsrapport mm så köp även en bra bok om bokföring så att du verkligen känner dig säker på att det blir korrekt och inte missar något som ska tas upp. Förvara bokföringen på ett stöld och brandsäkert ställe. Förr hade vi ett kassavalv med alla pärmar men är själv glad att slippa betala för det utrymmet idag då allt är digitaliserat😆

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100