Kostnader i samband med påminnelse- och inkassohantering - eEkonomi
Hej, jag anlitar ett externt företag för att skicka påminnelser på våra obetalda kundfakturor och även vidare för inkassohantering/kronofogdeärende. Hur bokför jag kostnaderna för den tjänsten? Tacksam för svar 😃
Tack! följdfråga... som jag förstått när jag läst ska jag inte redovisa momsen på kostnader som bokförs på det kontot? Företaget jag anlitar har dock fakturerat mig med moms blir inte det fel då?
ps varför får jag inte någon indikation på att frågan är besvarad antingen i programmet eller via mejl? 😞
Tack! följdfråga... som jag förstått när jag läst ska jag inte redovisa momsen på kostnader som bokförs på det kontot? Företaget jag anlitar har dock fakturerat mig med moms blir inte det fel då?
ps varför får jag inte någon indikation på att frågan är besvarad antingen i programmet eller via mejl? 😞
Har du blivit debiterad för moms så har du rätt att dra av det som en ingående moms på kostnaden. Vanligtvis används konto 2641 för den ingående momsen. Och vad gäller din andra fråga så ska man alltid få ett mejl när sin tråd är besvarad. Har du inte fått det kan du kontrollera din profil under E-post och meddelanden och se vilka inställningar du har där.