Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditera importerad kundfaktura - eEkonomi

Min ideella förening har bytt från Visma Förening till Visma eEkonomi och vi hade flera obetalda kundfakturor från 2015 och som jag fattat det så importeras inte själva fakturorna utan de läggs i konto 1518. Nu skulle jag vilja kreditera en av dessa obetalda kundfakturor eftersom den är felaktig men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga. Jag antar att jag skapar en kreditfaktura på samma belopp. Men vilket konto ska jag använda? Samma konto som jag använde då jag skapade fakturan eller är det 1518?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2024-02-19

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det finns lite olika scenarion beroende på hur du vill hantera det: 

1. Vill du ha ett fakturaunderlag på kreditfakturan? 
Då får du skapa en fristående kreditfaktura under Försäljning - Kundfakturor - Ny faktura
Denna kommer lägga sig automatiskt mot 1510. Eftersom att fakturan inte har en debet att kvitta mot, måste du lägga krediten som betald. Detta innebär att du även manuellt får bokföra din obetalda debetfaktura som betald under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Genom att lägga båda som betalda, nollas både 1518 samt 1510.

2. Behöver du inget fakturaunderlag?
Då kan du bokföra det direkt under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I detta läget rekommenderar jag dig att använda konto 1518 som debetfakturan bokförts på i eEkonomi. Detta för att nolla värdet. 

/Hanna