Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditfaktura kvittas inte

Jag har felaktigt skickat ut en momsfri faktura på 50.000.- Den skulle vara på 25.000.-
Jag gick in i och skickade en kredit till kunden genom programmet och skickade den rätta på 25.000.- I min enfald trodde jag att den felaktiga fakturan skulle släckas i och med detta...men icke. Den felaktiga ligger kvar som obetald och krediteringen ligger också med , med omvänt tecken. Ska det vara så? Hur får jag bort sk--en?? 

Fixat!
Hittade "kvittningen", så nu har jag löst det.
MEN!! Varför sker det inte automatiskt när jag bokflr en kredit på hela fakturan??

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Chriskaffe,

 

Om jag förstår dig rätt så har du på den felaktiga fakturan tryckt på Åtgärder Kreditera för att kreditera hela beloppet/fakturan. När du använder denna funktionen så kommer det skapas en kreditfaktura som blir obetald, den kommer alltså inte kvittas mot debetfakturan automatiskt utan det måste du göra själv. Detta görs på kreditfakturan under Åtgärder Kvitta - här får du plocka upp den debetfakturan som kreditfakturan ska kvittas mot. Det finns dock en funktion som gör detta automatiskt, den hittar om du går in på den felaktiga fakturan - Åtgärder Ångra faktura. Då kommer det skapas en kreditfaktura som automatiskt kvittas mot debetfakturan. Du kan läsa mer om funktionen i det skrivna hjälpavsnittet Ångra en kundfaktura. Det går såklart bra att göra som du har gjort nu, att kreditera hela fakturan och manuellt kvitta den mot debetfakturan, denna funktion är även smidig om du till exempel vill delkreditera en faktura.

 

Om du har några andra funderingar får du gärna återkomma i tråden!

/Fanny