Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låsa bokföringen enligt de nya reglerna 2015 - eEkonomi

Hej!

Tack för all information vi användare får angående förändrade bokföringsregler! 🙂
Nu vet jag till exempel att jag måste låsa min bokföring enligt nya regler som trätt i kraft 2015. Som jag förstår det kommer eEkonomi att påminna mig om att låsa bokföringen hädanefter?
Men jag läser också att jag egentligen ska låsa månaderna från 2014 också - Hur går jag tillväga för att låsa tidigare månader? Räcker det inte att jag valde att låsa bokföringen i samband med bokslutet?

Tack för ett suveränt användarvänligt bokföringsprogram och fantastisk support!

mvh
Anna Englund
8 SVAR 8
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Anna!

Har du låst 2014 i samband med bokslutet så har du redan låst det som du behöver.

Nu gör du inställning under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter för när du ska låsa dina perioder framöver. Det gör du vid fältet Låsning av period efter. Visma eEkonomi kommer påminna dig om att det är dags att låsa perioden.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Lotta_38
MEDLEM

Jag fattar ingenting av det här med låsningar... 
Jag har ett enskilt företag och ett AB. När ska man låsa? Är det månadsvis 1 till 1 i varje månad som är en period? 

Och vad är det jag måste veta för att lista ut när jag ska "låsa" min bokföringsperiod? 

Jag tycker jag har läst om omsättningen är högre eller lägre än, antal verifikationer som avgör hur många dagar efter en bokslutsperiod etc.. Men som sagt, vad avgör vad som är en bokslutsperiod? Båda företagen är nystartade och det har inte gjorts något årsboksavslut på någon av dom

Hej Lotta!

Har du kikat på sidan Då ska du låsa din bokföring
Bokföringsperiod är månaden då affärshändelsen inträffade.
Så grundregeln är 
  • Alla får vänta 50 dagar efter utgången av den månad då affärshändelsen inträffade – gäller som utgångsläge i programmet.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jag har också skrivit i en annan tråd att jag inte vet HUR man låser en period. Hur man ställer in för att talat om vilken period man vill ha det har jag förstått men som sagt inte hur man låser när man väl skal låsa 🙂 

Hej igen Lotta!
Jag tror att Mita har besvarat din fråga om hur låsningen går till i den andra tråden.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jepp, och tusen tack Anna och Mita. Ni är guld värda!! 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skaffade nyligen Visma E-ekonomi, så är ny på detta.
När jag startade konto hos er så skrev jag in att mitt företag startade någon månad bakåt i tiden, enl papper från Skatteverket, då jag av någon anledning tänkte att det skulle vara klokt. Jag fick direkt upp att jag måste låsa min bokföring och senast tills imorgon? Jag har idag skickat min första faktura (den enda händelsen som gjorts), vad händer om jag bara trycker igenom och låser? och vad betyder "Låsning av period efter" där jag kan välja Kvartal, månad eller Räkenskapsår? Vad är det jag ska tänka på innan jag låser?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Björn!

När du ska låsa beror på företagets omsättning med mera. Läs gärna Då ska du låsa din bokföring.
När du har låst en period så kan du inte längre bokföra något i den perioden.