Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låsa upp bokföring - eEkonomi

Jag missförstod att jag var tvungen att bokföra om förra årets resultat (2014) och trodde avstämningen menade att bokföra det här årets (2015) vilket låste bokföringen. Om jag låser upp bokföringen står det att jag bryter mot bokföringslagen. Hur rättar jag till det för att få det rätt?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-05-30.

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Rent programtekniskt kan du låsa upp din bokföring. Det får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. Upplåsningar och vad som gjorts efter upplåsning syns i programmets behandlingshistorik, så det går alltid att se i efterhand vad som gjorts och när.

Bokföringslagen säger att alla korrigeringar ska göras i den öppna bokföringsperiod man arbetar med. Jag skulle därmed rådgöra med en redovisningskonsult huruvida ni ska låsa upp bokföringen eller inte. 

Som sagt, rent programtekniskt funkar det.

Ha en fortsatt bra dag!

/Hanna 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ändra i årets resultat efter klarmarkering och låsning.

Hej, jag har klarmarkerat och därmed låst mitt räkenskapsår, men hade ändå glömt att göra avskrivningar (som påverkar resultatet). Kan jag låsa upp, korrigera resultatet och börja om?