Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låsning av period - eEkonomi

Hej!

 

Jag har en fråga ang. bokföring bokföring i Visma. Först några bakgrundsfakta: Jag driver en enskild firma som jag startade förra året i vilket räkenskapsår jag fortfarande är i. Det vill säga att jag fick förlängt. Jag har momsredovisning per kvartal och använder mig av Visma eEkonomi.

 

Nu till frågan:

 

  • eEkonomi använder sig, i enlighet med Bokföringslagen, av låsning av perioder. Jag har nu i efterhand upptäckt att jag behöver bokföra en sak som skedde i en låst period. Jag vet att man, om man uppfyller vissa kriterier så som antal avier, bankhändelser och omsättning, kan vänta upp till 60 dagar efter räkenskapsåret att bokföra saker. Därför blir jag fundersam gällande dessa låsningar. Till saken hör att jag lämnat momsredovisning för den period som jag nu behöver bokföra en bankhändelse i.

 

Hur göra?

 

Med vänlig hälsning,

Lenk Media

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-16.

1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Lenk Media!

Här ser du exakt vilka regler som gäller för låsning av bokföringen. 

Det står också följande angående upplåsning av bokföring; "..det får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. Upplåsningar och vad som gjorts efter upplåsning syns i programmets behandlingshistorik, så det går alltid att se i efterhand vad som gjorts och när".

Antingen låser du upp perioden och bokför händelsen eller bokför du den i perioden du befinner dig i nu. Jag skulle rekommendera att du först kontrollerar med Skatteverket, hur dom vill ha in en eventuell rättning av momsredovisningen. Vill dom att du skapar en helt ny momsredovisningen för perioden det gäller, som händelsen faktiskt skedde i? Eller räcker det att du lägger till den på nästa momsredovisning?

Återkom gärna med svar om vad Skatteverket säger! 🙂

Ha det fint!

/Moa