Hej!
Jag har bokföringsfrågor om leasing av mark och bokföring av bidrag.
Det gäller en idrottsförening som jag är kassör för som ihop med den lokala kommunen fick bygga några stycken beachvolleyboll planer.
Planerna ägs av kommunen men klubben står för kostnaden att uppföra dem fast klubben fick bidrag från kommunen plus andra bidrag för att täcka kostnanderna.
1) Vi fick bidrag av 400.000kr som behöver användas för att betala en faktura för byggande av planerna. Hur ska jag bokaföra det? Bokförs det som en skuld?
2) Hur bokför jag kostnaden för att uppföra beachplanerna? Först var jag inne på att bokföra dem som en tillgång men eftersom vi inte äger planerna känns det inte rätt. Istället har vi ett kontrakt som innebär att vi har användning av planerna några år mot kostnander för underhåll och andra relaterade tjänster.
3) Fakturan kom på ett financiellt år men betalades i det nästa financiella året. Hur gör jag med det? Vi har ett brutet räktenskapsår.
Tacksam för lite vägledning med detta bokföring.
Mvh
Craig Neal
Hej
1. Om summan på 400 000 inte skall återbetalas till bidragsgivaren så skall det bokföras som en intäkt på något av nedan konton beroende på vem som lämnat bidraget.
2. Jag skulle säga att det bör bokföras som en tillgång som skall skrivas av oavsett om ni inte äger dem. Lägg avskrivningstakten med samma tidsperiod som kontraktet löper över. På så sätt kommer ni fördela kostnaden för uppförandet av planerna under kontraktstiden och tillgången vara helt avskriven när kontraktet löper ut.
3. Skulle behöva veta vilken bokföringsmetod ni använder er av. Detta hanteras på olika sätt beroende på just bokföringsmetoden.
Kontant/bokslutsmetoden
Faktureringsmetoden.
Du kan se vilken bokföringsmetod som är inställd i systemet om du går till Inställningar > Räkenskapsår och IB.
Klicka på raden med det senaste året.
/Joachim
Tack så mycket Joachim! Till slut bokförde jag bidragen som en intäkt som du nämnde, och kostnaden för uppförandet som en arrende. Då bokar bort varandra då vi inte har någon påverkan på resultaträkningen eftersom bidragen användes direkt för att betala tillbaka kostnaden för beachplanerna. Mvh Craig
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.