Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Studio7
MEDLEM

Leverantörsfaktura från Visma

Hej! Har idag fått min första leverantörsfaktura sen jag började med eEkonomi. Fakturan kommer ifråb Visma och beloppet är ifrån fakturor som jag har skickat iväg. Jag scannade in QR koden i min bankapp och betalade den precis som vanligt. Men när jag ska bokföra själva efakturan så står det "fakturan balanserar inte". Vad gör jag för fel? Ska jag vänta med att bokföra tills tjänsten har tagit in min bankhändelse?

 

Hampus 

4 SVAR 4
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej @Studio7 

Tack för din fundering. Jag har sett att du har en bankkoppling, det tycker vi om! Det ändrar också lite på sättet hur vi kan jobba, vilka delar som vi får del av med en aktiv bankkoppling exempelvis. 

Du har ju nu redan betalat denna fakturan på banken och det är helt okej, nästa steg för dig nu är att skapa fakturan i ditt Visma eEkonomi. Du skriver att du får en varning som säger att "Fakturan balanserar inte". Om en leverantörsfaktura inte balanserar då har vi inte lika stora belopp i kredit och i debet. Det är en av grunderna i bokföring. Så det måste vi ha - en differens på 0 - mellan debet och kredit.

När du sedan skapat fakturan i programmet och du har betalat fakturan på banken, då är det fritt fram att matcha bankhändelsen (som du får från banken) med din leverantörsfaktura som du skapat i ditt program. När du sedan matchar dessa mot varandra så kommer en betalningsverifikation skapas och fakturan blir obetald i ditt program. 

TIPS: Du har ju en bankkopplingen men låter inte som du använder funktionerna helt och hållet... Här är steg för steg hur du absolut smidigast hanterar dina leverantörsfakturor i programmet. 1. Du får en e-faktura in i Visma eEkonomi. 2. Du öppnar den fakturan och bokför den som den ska. 3. När du bokfört den fakturan - då kan du skicka fakturan för betalning till din bank - direkt från eEkonomi! 4. Betalningen dra automatiskt på banken och nästa bankdag får du in din bankhändelse. 5 Du bokför fakturaunderlaget som du skapat i ditt eEkonomi med betalningen som kommer från banken. 
Läs mer om hur det är att arbeta med bankkoppling, eller spana in vår film.

Hej Anton, tack för ditt svar! Jag tror att jag listade ut det igår efter lite tid. Jag hade ju varit så dum att jag inte hade fyllt i vilket konto det skulle bokföras som. så jag skrev i konto, summa och momsen så att differensen blev 0 och bokförde sedan fakturan. Jag märkte också att jag inte använder tjänsten fullt ut som du skriver och kommer att testa det nästa gång 🙂 

 

på tal om bankkoppling. Jag beställde ett Visma mastercard för snart två veckor sedan, men har ännu inte fått hem något. Jag tänkte att det skulle vara smidigt att ha kortet från er också så man har allt på samma ställe. 

Kanon att du löste det på egen hand Hampus (@Studio7)! Vad gäller att använda tjänsten fullt ut - såklart ska du göra det. Finns massor av information och hjälper kring din bankkoppling, exempel är de länkarna jag skickade. Kika igenom dem så kommer du spara massa tid framöver.

 

Företagskortet: Helt rätt, supersmidigt! Kontrollera först att du har beställt ett kort och inte bara aktiverat tjänsten. Det gör du i Visma eEkonomi Smart under Inställningar - Kassa och bankkonton. Gå in på Visma Spcs-kortet och se om det ligger ett kort i listan Kort. Leveransen av kortet kan ta upp till en vecka.

 

Ser allt rätt ut för dig under kassa och bankkonton enligt instruktionen ovan? Då vill jag gärna att du kontakta vår grymma support för Visma eEkonomi för hjälp vidare med kortet. 

 

Studio7
MEDLEM

Tack Anton 🙂 

Då får jag höra av mig till supporten, för det väntar på aktivering och kan inte beställa något kort då jag ska få en notis när jag har blivit godkänd.