Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Micke_51
MEDLEM

Lön Direkt blir fel

Hej efter "uppgraderingen" till Lön Direkt man fick tidigare. Utan att man ville eller valt får jag nu inget att fungera. Jag betalar endast ut lön till mig själv. Och efter jag lyckats skapa en "lönekörning", vad nu det innebär. Så förstår jag inte hur jag ska koppla ihop det med min kontohändelse? Jag brukar kunna matcha detta själv genom att trycka på den orange:a knappen "matcha" och sedan "löneutbetalning" och sedan välja lönen. Men det finns inget att matcha mot nu. 🤷‍♂️

Jag jag valt "Bökför" under lönekörningen och en verifikation skapas men den kopplas inte till den transaktion som jag lagt till under Kassa och bankhändelser?

Mina lönekörningar är heller inte markerade dom "utbetalda". Känns inte lätt förstå detta alls.

4 SVAR 4
Micke_51
MEDLEM

En sak till den verifikation som skapas går mot konto 1910 istället för 1930 som jag använder. Men hur jag ändrar det hittar jag inte heller.  Dvs jag har en automatisk verifikation som skapas som går mot fel konto och som jag inte kan koppla ihop med löne transaktionen.

Hej @Micke_51 

Tack för att du kontaktar oss i forumet.

På din första fråga gällande flödet med matchning av löneutbetalningen rekommenderar jag att du läser hjälpavsnittet Betala och bokför lönekörning där vi beskriver du går till väga.  

Jag tror att du hittar svaret på din fråga i tråden Lön på 1910. Kika på den lösningen och hör av dig om du har några följdfrågor. 

Vill du att  vi visar i ditt program är du alltid välkommen att höra av dig till vår kunniga support.

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna  

Hej Tack för svar Tinna, nu har jag kommit lite längre. Har ändrat inställningar att inte betala lön som kontant utan via banköverföring. Har aldrig valt kontant tidigare så oklart hur det blev valt. Men nu hopps jag 1930 användas i stället vid nästa lön.

Har också ändrat så löneinställningar till manuell utbetalning betalning. Samt också markerat alla körningar som utbetalda.

Men jag kan fortfarande inte matcha min transaktionen för löneutbetalning mot något? Vad gör jag för fel? Under bankhändelser väljer jag "matcha" för transaktionen sedan "löneutbetalning" men det finns inget att matcha emot? Vart går det fel?

mvh

Micke

Hej @Micke_51 

Skönt att du fixat inställningen från kontant till 1930 så slipper du allt krångel nästa månad. Bra jobbat! 

Det finns ett par olika lösningar för att matcha utbetalningen och men personligen kanske jag skulle ha valt att göra så här: 

Nu när det redan blivit bokfört mot 1910 så går det att matcha den befintliga bankhändelsen på företagskontot mot Överföring mellan egna bankkonton och välja Kassakontot i det läget. Då blir det ändå korrekt bokfört och pengarna har bara "mellanlandat" på kassakontot. 

För vidare frågor rekommenderar jag att du slår supporten en signal så visar vi dig gärna i ditt program. 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver

//Tinna