Hej,
Vi betalar ut lön månaden efter intjänademånden, så det som man jobbar in i december 2021 betalas med andra ord ut i januari 2022. Eftersom våra anställdas löner varierar från månad till månad kan vi inte använda samma lön varje månad.
Så till mitt problem: Även om lönerna för december betalas ut i januari 2022 så ska de ju fortsatt belasta 2021 - inte resultatet för 2022. När jag lägger in in decemberlönerna så hamnar dock dessa på 2022 om man sätter utbetalningsdatum 2022-01-25. Ändrar man till exempelvis 2021-12-31 hamnar det på rätt år, men då tycker systemet att jag har två löneutbetalningar i december (eftersom det som jobbades in i november redan ligger som utbetalt 2021-12-23). Det ställer till det med tabellskatt och arbetsgivardeklarationen.
Något förslag på hur/om det kan lösas mha lönefunktionen, eller måste jag bokföra det manuellt och sköta skatteinbetalningen manuellt?
Mvh