Hej,
Jag får upp att det är fel i momsredovisningen när jag lagt in kvittohändelser. Jag driver en obemannad livsmedelsbutik, jag har köpt in material ex. i detta fall, så är det brandvarnare och mattor. Men jag får upp att det är fel, vg se bild. Kan någon hjälpa mig identifiera felet och finna en åtgärd.. Tacksam för hjälp!
Jennifer
Hej!
Normalt sett är det inte momskod på kostnadskonton om det inte är inköp som saknar moms, till exempel inköp från andra länder. Bilden är lite väl liten för mina ögon med ser ut som att det är konto 4000 du använt och på det kontot finns ingen momskod så det är du själv som pillat dit det så ta bort den och tänk på det framöver att du inte ska mixtra med dessa koder själv utan det ska vara rätt inställt från början 😅
Det stämmer att jag skapat koden själv, har du förslag hur jag ska bokföra den korrekt? Det är ett kvitto på ett köp.
Hej!
Kollade lite mer på bilden och såg ytterligare lite fel.
Banken är korrekt. När du betalar något så minskar kassan och kassan/bank minskar i kredit. Kostnader och ingående moms ökar i debet så momsen har hamnat på fel sida.
Se alltid till att koppla till en bild på kvittot när du bokför för momsen brukar då kunna tolkas på kvitton och se till att det hamnar i debet. Du får inte avdrag för moms om du inte har kvitto med specad moms. Bilden är som sagt väldigt liten som du bifogat men det verkar som att det kanske är för mycket moms?? Kolla kvittot igen vad det står för moms.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.