- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Måste jag registrera bankhändelser?
Hej,
Jag är ny inom detta och de utbetalningar / inbetalningar som har skett på mitt företagskonto hittills har jag bokfört manuellt under Bokföring - Ny verifikation. Men då får jag en varning om att jag egentligen borde skapa en bankhändelse istället.
Behöver jag verkligen skapa bankhändelser också eller registreras dessa automatiskt genom att jag skapar verifikationen? Jag har ingen bankkoppling eller liknande.
Tack för svar!
Mvh
Andy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Andy!
Det är inget krav att registrera bankhändelser, men genom att arbeta med bankhändelser så har du möjlighet att klistra in eller importera kontoutdrag direkt från banken in till programmet och du behöver alltså inte registrera varje betalning separat.
Inga bankhändelser skapas upp per automatik när du gör manuella verifikationer, förutom om du jobbar med reskontra och registrerar betalningar med konto 1510 eller 2440. Där kan du plocka upp fakturor på verifikationen som sedan automatiskt matchas under Kassa- och bankhändelser.
Läs mer i hjälpavsnittet Bankhändelser för att se hur du kan jobba med det på olika sätt i ditt företag eller kontakta vår duktiga support som gärna visar dig hur du kan arbeta.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Jag önskar dig en fin helg!
/Tinne
