Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Medlemsinsats

Hej. Har precis startat upp en ek. förening och ska börja bokföra medlemsavgifter och medlemsinsatser. 

Dessa har betalats in utav medlemmarna till mitt privata bankkonto. Innan vi blev registrerade som företag så har även ett inköp (webhotell + domän) gjorts, och då drogs det från mitt konto. Även kostnaden för registreringen utav föreningen hos bolagsverket drogs från detta konto. Hur kan det på smidigast sätt bokföras? 

I dagsläget har vi ett företagskonto men har inte fört över avgifter+insatserna dit ännu. 

Med vänliga hälsningar 
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tänkte göra enl. följande. Medlemsavgiften som betalades in på mitt konto betraktas som ett lån av föreningen till mig som privatperson. Alltså ett kortfristigt lån.

3901 Kredit
1615 Debet

När lånet sedan betalas tillbaka utav mig och överförs på föreningens bankkonto blir det enl. 

1615 Kredit
1930 Debet

Skulle detta fungera med medlemsavgifterna? Tänkte göra lite tvärtom med inköpen jag gjort från mitt konto åt företaget. 

Med inköpen som jag gjort åt föreningen tänkte jag göra som så att kan jag krediterar ett skuldkonto till ägaren (mig), kan vara ett 2xxx konto om jag inte missminner mig och sen reglera skulden när företaget har pengarna. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Det känns som du har tänkt rätt både gällande medlemsinsatserna och inköpen.

Vid medlemsinsatserna har föreningen en kortfristig fordran på dig inom 16xx-kontoklassen som sedan bokas bort när du betalar tillbaka pengarna till föreningens bankkonto.

Gällande inköpen har föreningen en skuld till dig på 2xxx-kontoklassen som du bokar bort när föreningen betalar pengarna till dig.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning
Johan