Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsfritt? - eEkonomi

Kund med byggmoms. på fakturan står det Omvänd moms på varje rad ( tar faktiskt upp 2 rader) vilket gör att ALLA fakturor blir på 2 sidor, och när jag skickar med lite dokumentation så uppgår vikten till strax över 50 gram vilket innebär 2 frimärken.
Så till min fråga. om man använder omvänd byggmoms innebär att alla artiklar och tjänster är med omvänd moms. Kan ni ta bort texten OMVÄND MOMS på utskrifterna?
3 SVAR 3
Alexander Karlsson
ANSTÄLLD

Hejsan!
Följande text är saxad från Skatteverkets hemsida "Det måste då tydligt framgå vilka delar som omfattas respektive inte omfattas av omvänd skattskyldighet. Fakturan måste också innehålla alla de uppgifter som ska finnas i en faktura vid omvänd skattskyldighet."
Detta innebär att det måste framgå i fakturan vilka artiklar som tillämpar omvänd skattskyldighet.
Du kan läsa mer om vad som gäller vid fakturering med omvänd skattskyldighet i den här broschyren från Skatteverket.
//Alexander
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, jag köper argumentet men... som i "Visma Eget Aktiebolag" så står det på nedre delen "Omvänd betalningsskyldighet Kundens Momsregistreringsnummer:" Jag är inte med på vad som är problemet i det hela? //Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mattproffset,

Vi tillhandahåller dessvärre inte Visma Eget Aktiebolag längre och eEkonomi kommer därmed att se annorlunda ut från det programmet. Som Alexander har skrivit så måste det tydligt framgå vilka delar som omfattas respektive inte omfattas av omvänd skattskyldighet. eEkonomi följer därmed SKV:s regler att det vid varje artikel framgår om den omfattas av omvänd skattskyldighet eller inte. 

Om du har några fler funderingar eller tankar så får du gärna återkomma i tråden. Tack för att du skriver i vårt forum!

Ha en fin dag,
Fanny