Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momshantering vid bokslut - eEkonomi

moms vid årsredovisning. Har jag föstått rätt att den momsen som momsredovisar januari- mars men ska betalas på nästa räkneskapsår sköt automatiskt i visma e economi vid bokslutet
Mvh Madde
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Madde,
Det har jag svårt att tänka mig - även om jag inte rattar eekonomi.
Jag har det så att momsen för okt-dec "föregående år" momsdeklareras och betalas i mitten på februari i år - i år var det den 13 februari. Momsen för jan-mars i år deklarerade jag och betalade den 12 maj - alltså för några dagar sedan. Vilket upplägg du har har jag ingen aning om men om du deklararar moms EN gång om året kan jag tänka mig att du får betala jan-mars nästa år - men då måste det i så fall avse HELA detta året - alltså jan-dec.
Men jjag kan ju ha fel.
Mvh Roffe
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du betalar moms årsvis så är det i maj för föregående räkenskapsår (kalenderår) såvida du inte handlar med varor/tjänster inom EU, då är det i februari.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag redovisar vår moms var 3:e månad så jag har redovisat momsen och har även betalat den nu den 12maj. Men det jag undrade över är att den stod som en kostnad den 30/4-17 så jag undrade om jag behövde göra något med den uppgiften för årsredovisningen vi byter räkenskapsår 30/4 eller om det sker med automatik i visma e ekonomi? 
Tacksam för er hjälp 
Mvh Madde
Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsen ska inte vara upptagen som en kostnad.
Den ska vara i balansräkningen som en skuld tills dess att du gör momsredovisning och betalar den.
Har du gjort inställningarna rätt i eEkonomi utifrån att ni har brutet räkenskapsår, redovisar moms kvartalsvis osv så bör det ske per automatik när du gör momsredovisning. Dock är utbetalning av moms en manuell verifikation.