Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisa Visma eEkonomi

Jag ska momsredovisa för perioden Oktober-december 2015. Till min hjälp har jag kollat på följande video: https://www.youtube.com/watch?v=2hBMLDIKyY4

Jag har lyckats momsredovisa på skatteverkets sida och i ruta 48 står det -692kr.

Det jag har fastnat på är vid 2a minuten i videon ovan, dvs. då jag ska skapa en manuell verifikation av skattedeklarationen. Vad är syftet med detta förresten?

I min visma eEkonomi dyker följande upp:



Min fråga är då, vilka rader kan jag radera likt videon? Jag misstänker att det är de jag markerat med en blå prick bredvid som ska bort, men är ej säker. Spelar datumet något roll när jag bokför denna verifikation,  kan jag ta dagens datum?

Ska jag sedan fylla i:
2650 Debet 692
1630 Kredit 692

Jag ska nämligen få tillbaka 692, stämmer det ovan då?

Tacksam för hjälp!
4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ruta 48 innehåller periodens ingående moms och är en del av uträkningen.

Jag tror att du menar ruta 49 Moms att betala eller få tillbaks.

I din bild kan jag se att du har ett kontosaldo på konto 2650 om 692 kr Debet dvs pengar att få tillbaks. Ombokningen på deklarationsdagen blir då 

2650 Kredit 692
1630 Debet 692 (om du har AB)

2650 Kredit 692
2012 Debet 692 (om du har EF)

(Du har nog vänt på siffrorna)

Vitsen med ovanstående ombokning är att bokföra affärshändelsen "Momsdeklaration till skatteverket". Datum blir alltså den dag du gjorde momsredovisningen till skatteverket.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Rolf,

Du har rätt det ska vara ruta 49!

Hur kan du se att det är 692kr debet i konto 2650? Har svårt att tolka enbart siffran och vart den hör till.

Så om jag förstår det rätt så vill man "föra över" pengarna från Redovisningskonto för moms till skattekontot ? Dessa pengarna som sedan hamnar i skattekontot ska sedan föras över till konto 1930 när skatteverket betalt ut denna summan på 692kr?

När man "för över" pengarna från 2650, innebär det att konto 2650 nollställs?

Stämmer det att jag ska ta bort ALLA de raderna jag markerat ovan, inklusive öresutjämningen?

Tack för din tid!
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ombokningen och som du säger nollställa 2650 blir då en bokförd bekräftelse på att du gjort din momsdeklaration till skatteverket.

Du tar bort alla andra rader inklusive öresutjämningen.

Du har också helt rätt i att nästa steg blir utbetalning av moms från skatteverket som då bokförs in på ditt Företagskonto 1930.

När du säger att du ska få momspengar tillbaks måste saldot på 2650 vara i Debet dvs en tillgång. 

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rolf du är fantastisk, dina svar är otroligt pedagogiska! Tack!!