Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Motkonto vid manuell kontering av presentkort köpt av kunden hos annan företagare i samma lokal - eEkonomi

Balanskonto för manuell kontering intäkt/moms kund av presentkort köpt av annan företagare i samma lokal vid försäljning tjänst.
1. Kunden bokar tid hos mig som är inhyrd i salong med flera egna företagare
2. Kunden får behandling av mig och uppger vid betalning ett presentkortsnummer där kunden tidigare köpt ett "klippkort" hos min kollegas företag. Där jag ska sedan ska vidarefakturera min kollega med 0% moms som presentkort.
3. Kunden ska ha ett kvitto av mig med moms, enligt Visma Eekonomi finns inte denna tjänst än för att registrera direkt i system mot presentkort då utan jag måste skriva ett skrivet kvitto till kunden från mitt företag Aktiebolag. (har lagt in som önskemål till visma att detta ska kunna göras direkt och inte som en betalningsbekräftelse vilket ändå kommer innebära dubbelt administrativt jobb för mig)
4. Jag ska nu lägga in kundens kvitto som underlag med en manuell verifikation och då är min fråga vad motkontot i debet blir när jag använder intäktskonto 30.. och 2611 (tjänst 25%). Om det då ska ligga på tex 1680 kortfristig fordring men detta tillgångskonto kommer ju då inte att nollas ut mot ,när jag vidarefakturerar min kollega enligt er då det inte kan läggas upp mot varandra då den faktureringen som sagt är 0 % moms. Så kan enbart skriva fakturanr på det med tex kundens namn för att spåra, men kan inte stämma av kontot vilket måste då nollas på annat sätt vid bokslut.

Mvh
Eva
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du har utfört behandlingen och skrivit kvitto till kunden bokför du detta mycket riktigt mot 30xx och 2611, som motkonto kan du använda 1580. I nästa steg när du får in pengarna från företagaren som sålt presentkortet är detta precis som du säger inget som går att hantera helt automatiskt i programmet. Ett alternativ är att man skapar fakturan utanför eEkonomi och när man sedan får inbetalningen bokar man detta i en manuell verifikation med 1580 i kredit och 1930 i debet. Annars om man skapar fakturan i programmet och sedan gör en inbetalning kommer du vara tvungen att manuellt boka om för att konto 1580 ska nollas.