Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PerSve
UTFORSKARE

När skickas betalningfilen till banken?

Hej,

är ny i Visma eEkonomi så ursäkta den kanske enkla frågan kring betalningsfilen. Jag har en aktiv bankkoppling med Handelsbanken och kontoutdraget skickas dagligen .tillbaka till Visma utan problem. Problemet är att jag har registrerat en leveransfaktura med ett förfallodatum 2 veckor framåt. När jag sparar fakturan får jag en notis om att betalningsfilen ska skickas till banken men när jag går in på banken finns ingen faktura att godkänna. Jag har klickat i inställningen "Bekräfta betalningar innan de skickas till banken" men får ingen fråga om bekräftelse så logiskt kan jag förstå att det inte finns någon fil skickad. Nu till frågan; när i tid planeras filen att skickas till banken, direkt, samma dag, på natten eller någon/några dagar innan förfallodatum, Vilka regler gäller?

6 SVAR 6
Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej!

Alla är vi nya i början! 😃

Om du går in i leverantörsreskontran och fliken obetalda fakturor, så bör du högst upp ha en rad där det står att det finns betalningar att exportera. Klickar du där så kan du välja vilka du vill skicka till banken och då går de över på ett par minuter. När du gjort det får du gå in i internetbanken och godkänna betalningsfilen!

Hej,

tack för din återkoppling. Jag har också läst mig till att så ska det fungera, problemet är dock att jag inte har ett meddelande/rad att det finns betalningar att exportera. Status på fakturan är "ej förfallen".

 

En undran jag har är om problemet kan vara det faktum att jag skapade fakturan innan bankkopplingen var aktiv och även om jag går in och uppdaterar/sparar fakturan på nytt så flaggas inte fakturan att betalningen ska skickas?

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Då är jag med!

Ja, det har garanterat med det att göra!

Om du går in på fakturan, vad står det längst ner, bara bokförd och datum?

Du kan ångra fakturan och lägga in en ny, då kommer det fungera! 😃

Hej,

Jag har bara ett datum för skapande, jag kör enligt kontantmetoden så bokföringsdatum kommer förmodligen inte förrän vid betalning. Jag ska ångra fakturan och lägga in den på nytt så ser jag vad som händer. Jag ska återkoppla i tråden. Tack för all hjälp, mycket uppskattat!

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Då bör det fungera, ha bara koll så rutan för att inte skicka till banken inte är ikryssad.

Längst ner på fakturorna, där det nu står datum för skapande, kan du alltid se om den skickats till banken! 😊

Hej,

 

Det fungerade precis som du beskrev, jag ångrade fakturan som kvittades, skapade en ny faktura och nu kom raden med frågan om att exportera betalningen samt att status ändrades. Tack än en gång!