Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ofullständig momsredovisning - eEkonomi

Hej. Jag har precis bytt till e ekonomi och ska göra min första momsredovisning. Momsredovisningen blir fel. Knappt några värden finns. Jag har importerat  de gamla 4 första åren via siefiler. Verkar va nåt strul med ingående balanser  men vet inte hur man fixar det.
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du tittar på de verifikationer du har importerat under bokföring-verifikationer-markerar en verifikation och väljer korrigera momskod. Hur ser verifikationen ut då, ligger kontona upplagda med momskod, om inte så kan du här lägga till en momskod och på så sätt så kommer verifikationen att påverka din momsrapport.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok så om jag fattar det rätt ska 2641 ha momskod 48 och 4010 ska inte ha nån momskod o inte 1930 heller.?
Hur gör jag så alla verifikationer får ändringen? Eller måste man ändra manuellt på alla ? (verkar orimligt) Ska man isåntfall ändra alla år tillbaka?

Hej!

Du har helt rätt gällande kontona. Har du också försäljning och utgående moms ska de kontona också ha momskod.

Du behöver bara lägga in momskod på verifikationerna för den perioden som du ska redovisa.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men jag måste väl inte fylla i alla verifikationer? Det skulle ju ta jättelång tid.... De  måste ju gå att fylla i en nånstans så ska programmet fatta ??

Hej!

Tyvärr så går det inte att massuppdatera verifikationerna med momskod.
Alternativet är att göra momsredovisningen manuellt genom att ta ut utskriften Huvudbok för att se vilka saldon som ska fyllas i.

/Anna
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag gick in på Kontoplan under Företagsinställningar och under Redigera kunde jag lägga in en momskod för själva kontot... Detta gjorde jag efter att ha startat om mitt företag så det kom med från början, vet inte om det påverkar verifikationer man redan gjort. 

Hej!

Ändringen i kontoplanen påverkar inte tidigare bokförda verifikationer. På de verifikationerna kan du klicka Åtgärder - Korrigera momskod.
/Anna
Anna Svensson