Hej,
Behöver verkligen hjälp, kan någon sprida lite ljus för mig....?
Om jag köper in till exempel Microsoft Office 365 som en prenumeration för ett år och de anger omvänd moms på fakturan, hur gör jag då?
Lägga upp en leverantörsfaktura och sedan boka av betalningen? Men hur ska uppställningen se ut när jag lägger upp leverantörsfakturan och sedan vid själva utbetalningen?
Hälsningar Anders
Löst! Gå till lösning.
Hej Anders,
det du behöver göra är att kontera leverantörsfakturan så att den omvända momsen hamnar på rätt konton. Vid betalningen gör du ingen speciellt.
Normalt bokför man program på 5420. Det kan vara smart att lägga upp ett extra konto 5421 med momskoden för inköp från utlandet, 22. Du räknar ut momsen som 25% av fakturans belopp och bokför detta D 2645 K 2614.
Om du lägger kostnaden på ett "vanligt" konto (dvs utan rätt momskod) kommer du få en avvikelse vid momsrapporteringen. Både inköpsvärdet och momsbeloppen ska in på rätt plats i momsdeklarationen och det löser du genom konteringsförslagen ovan.
Lycka till!
Superbra, tack för din förklaring. 😀
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.