Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Öppna företagsdepå i holdingbolag

Jag har ett relativt nystartat (Q3 2024) holdingbolag där jag tänkte försöka bygga upp kapital över tiden. Tanken är att ha depån hos SEB där jag har företagskontot. I företaget har jag ett företagskonto och ett sparkonto. 

https://seb.se/foretag/spara-och-placera/aktier-och-andra-placeringar/foretagsdepa

Tanken är att äga framförallt aktier i företaget, tänker att det är roligare än fonder. 

Söker tips på hur jag får ihop bokföringen snyggt tillsammans med en aktiedepå så att administrationen och bokföringen i visma eEkonomi blir smidig. Jag använder bankkoppling idag. 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Placering i aktier kan behöva bokföras på olika typer av konton beroende på om det är placeringar i noterade, onoterade företag, Är det kort eller långristiga placeringar, företag i utlandet eller om det finns något ägarintresse i företaget så svårt att svara på rent generellt hur det skall bokföras. 

Det är enbart den investerade summan man normalt sett bokför så värdeökningar mm behöver inte hanteras löpande utan det kan man ta upp i bokslutet som noter normalt sett.

/Joachim