2024-12-14
23:05
Jag har ett relativt nystartat (Q3 2024) holdingbolag där jag tänkte försöka bygga upp kapital över tiden. Tanken är att ha depån hos SEB där jag har företagskontot. I företaget har jag ett företagskonto och ett sparkonto. https://seb.se/foretag/spara-och-placera/aktier-och-andra-placeringar/foretagsdepa Tanken är att äga framförallt aktier i företaget, tänker att det är roligare än fonder. Söker tips på hur jag får ihop bokföringen snyggt tillsammans med en aktiedepå så att administrationen och bokföringen i visma eEkonomi blir smidig. Jag använder bankkoppling idag.
... Visa mer
2024-12-14
22:51
Jag har ett nystartat aktiebolag som startades under 2024 med förlängt bokslut. Intäkterna kommer att vara ca 100000 kr större än kostnaderna i bolaget. Första årsredovisning är fram till och med 2025-12-31. Jag kommer att vilja investera det mesta av årets intäkt under 2025 och funderar på hur jag ska hantera det rent praktiskt. Tänker att jag inte vill ta ut något resultat eller skatta för pengarna nu i årsskiftet om det kan undvikas, så jag funderar på hur jag ska hantera situationen. Behöver jag göra något alls? Eller måste jag börja greja med expansionsfonder? Eller kan jag bara låta pengarna ligga på företagskontot?
... Visa mer
2024-12-14
22:42
Jag har ett holdingbolag och ett verksamhetsbolag. Jag direktäger holdingbolaget till 100% och holdingbolaget äger verksamhetsbolaget till 100%. Finns det något som helst hinder för att när som helst ge ett koncernbidrag mellan bolagen? Då borde det väl bara vara att göra en banköverföring och bokföra den så här i bolagen. Konto i givande bolag Debet Kredit 8830 - Lämnade koncernbidrag 100 000 1930 - Företagskonto/affärskonto 100 000 Konto i mottagande bolag Debet Kredit 8820 - Mottagna koncernbidrag 100 000 1930 - Företagskonto/affärskonto 100 000
... Visa mer
2024-06-16
17:14
Jag har läst på skatteverkets hemsida att man får skaffa förmånscykel (en eller flera) och att en förmån upp till 3000 kr/år är skattefri. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/cykelforman.4.46ae6b26141980f1e2d466e.html Baserat på detta så tänker jag att jag borde kunna köpa in en förmånscykel till företaget. Och om kostnaden hamnar under ca 12000 kr, så blir det hela helt skattefritt. Frågan är bara hur jag ska redovisa det. Räcker det med att jag köper in en cykel, bokför den som en övrig personalkostnad samt bilägger en bild som liknar den som är nedan (skatteverkets exempel) som ett bildunderlag till köpet? Då har jag ju ett klart och tydligt dokument som jag kan visa om det skulle bli en skattekontroll. När det gäller förmånsbilar så ska man räkna på priset inklusive moms, så jag antar att man ska göra det här också.
... Visa mer
2024-06-04
19:48
Så här ser kvittot på förhandsbetalningen ut. Jag antar att jag får lyfta halva momsen på Och då borde jag kontera så här, eftersom jag får lyfta halva momsen. Korrekt?
... Visa mer
2024-06-01
16:59
Bokföra avskrivning: Det här borde väl vara rätt? Jag lägger upp bilen som en anläggningstillgång med 5 års avskrivning. Jag funderar också på om jag ska välja avskrivning månadsvis eller årsvis. Jag tänker mig att jag vill göra det som ger enklast bokföring.
... Visa mer
2024-06-01
16:11
När jag ska bokföra biltillbehör så har jag läst på och sett att dessa kan man bokföra momsen som vanligt på. Det innebär att dessa kan bokföras på det här sättet. Bekräfta eller dementera gärna. Jag tänkte inte tillämpa någon avskrivning på tillbehör under ett halvt prisbasbelopp.
... Visa mer
2024-06-01
15:52
Nu har jag beställt förmånsbil, och kommit fram till att jag bör använda mig av nettolöneavdrag eftersom det då bygger upp lönebaserat utdelningsutrymme i mitt företag. Tanken är att använda lönebaserat utdelningsutrymme i detta AB och sedan använda schablonregeln i ett annat bolag jag äger. Är det så här jag ska redovisa bilen i lönekörningarna? Förmånsvärdet på bilen har jag beräknat till 6206 kr i skatteverkets verktyg, och så har jag dokumenterat beräkningen och har en excelfil där jag lagt in all extrautrustning. Min vanliga månadslön från företaget är noll, men då höjer jag den med 6206 kr till 6206 kr. Sedan lägger jag in en bilförmån samt ett avdrag från bilförmån med 6206 kr Sedan lägger jag in ett övrigt nettoavdrag på 6206 kr. Stämmer detta och blir det rätt emot skatteverket? Resultatet blir ett jag får en negativ lön på 527 kr varje månad att betala in. Det kommer visserligen rent praktiskt att lösa sig eftersom jag får en del traktamenten från företaget. Och sen tänker jag att det också kommer att generera en lite kvarskatt eftersom jag har lön över statsskattegränsen från min arbetsgivare. Det är i och för sig inget problem eftersom skatten blir det den blir ändå, i slutändan.
... Visa mer
2024-05-05
00:09
Jag tänkte snart skaffa förmånsbil i mitt aktiebolag. Aktiebolaget är en bissysla, och jag är anställd i en annan verksamhet med lön en bra bit över brytgränsen för statlig skatt. Vad är det smartaste sättet att hantera förmånsbilen? Kan jag jobba med någon form av brutto- eller nettolöneavdrag? Eller är det bara att rapportera in förmånsvärdet till skatteverket? Och hur gör det praktiskt i visma eEkonomi? Jag kör lön direkt.
... Visa mer
2023-09-01
08:19
Tack, då är vi två som gör samma bedömning. Då får det nog bli avveckling av den enskilda firman. Sidoverksamheter tar jag hellre genom aktiebolaget, ser bara fördelar med det. Jag kan använda pengarna i aktiebolaget till investeringar i ny verksamhet, ta ut vinster som kapitalvinst, använda aktiebolagets administrativa och ekonomiska infrastrukur och slippa ha ansvaret på mig personligen om något skulle haverera.
... Visa mer
2023-09-01
07:57
Tack, då är jag helt med på hur det fungerar. Två olika företagsnamn för samma juridiska person helt enkelt och jag kan använda olika namn i olika tillfällen. Det jag funderar på med den enskilda firman är mest vad jag möjligetvis skulle kunna ha för nytta av den när jag ändå har ett aktiebolag? Jag har sparat den just för att jag tänker att den kanske kunde vara bra för något men jag kan inte riktigt komma på vad som skulle vara bättre att göra i firman än i aktiebolaget. Finns det någon som har en idé?
... Visa mer
2023-08-31
23:23
Stort tack @Tinna Gunnarsson. Mycket saker att lära sig som ny företagare. Vad ska man egentligen göra med fakturor som kommer in i eEkonomi men som man inte ska betala såsom kreditfakturor? Jag har hittils låtit dem ligga kvar ett tag och sedan sparat PDF-filerna på min dator (med backup!). Finns det något smartare sätt att hantera dem.
... Visa mer
2023-08-31
23:19
Stort tack! Hade faktiskt ingen aning om att man kunde registrera ett särskilt företagsnamn. Men det verkar ju vara helt rätt sätt att angripa problemet - iallafall tills jag har fått så stor volym i den andra verksamheten att jag vill separera dem för att minska risker. Tanken är att den nya verksamheten ska sälja till privatperson i en webb-butik eller på en webbsida. Jag har inte läst på riktigt hur man gör det ännu men jag antar att man har en betalningsleverantör som sedan på något sätt för över pengar till mitt företag tillsammans med ett bokföringsunderlag. Därmed behöver jag aldrig kontakta slutkund. Enligt skatteverket (SKVFS 2014:9 7 kapitlet 1 §) ska ett kvitto innehålla följande uppgifter: Företagets namn och organisationsnummer eller personnummer Den adress där försäljning sker Datum och klockslag för försäljningen Löpnummer för kassakvitto ur en obruten stigande nummerserie Kassabeteckning Artikelnamn och antal varor som sålts Benämning på tjänster och antal tjänster som sålts Försäljningsbelopp för varje slag av vara eller tjänst inklusive mer-värdesskatt och totalt försäljningsbelopp för kunden att betala Den mervärdesskatt som belöper på försäljningsbeloppet Mervärdesskattens fördelning på olika skattesatser Betalningsmedel Jag antar att jag då anger mitt särskilda företagsnamn som företagsnamn på kvittot? Finns det något skäl att ha kvar min enskilda firma när jag har ett aktiebolag? Den ligger helt passiv och jag har svårt att se något skäl till att jag skulle vilja ha in pengar i den enskilda firman. Mitt aktiebolag är en bisyssla och jag har löneintäkter från min primära arbetsgivare så tar jag ut lön i den enskilda firman så kommer det att generera skatteutgifter till största delen. Överskottet i aktiebolaget tar jag istället som utdelning.
... Visa mer
2023-08-29
23:58
Jag har en fundering på vad som är smartast. Mitt företag är idag aktivt inom juridik och utbildning. Men nu funderar jag på att sälja sporttjänster också. Alltså totalt orelaterat till mitt nuvarande företag. Jag fattar ju att jag kan göra det genom mitt nuvarande företag och jag har registrerat en annan domän för verksamheten, men tänker att det kommer att se rätt oseriöst ut på kvittona som mina kunder får. Organisationsnumret måste ju stå där och tjänsterna kommer att kunna betalas med friskvårdsbidrag. Jag funderar på hur man hanterar det här på ett smart sätt. Att testa om produkten faktiskt är säljbar kan jag ju göra i mitt nuvarande företag. Jag antar att jag kan skriva någon om att "Sport & Friskvård är en underverksamhet till Juridikföretaget AB" och smeta dit en stor sport-och friskvårdslogga, och det kommer igång och går bra så startar jag helt enkelt ett nytt aktiebolag för det. Då slipper jag skaffa ett nytt aktiebolag, ny bank, ett till bokföringsprogram och kan hantera det som ett affärsområde i mitt företag. Eller är det normalt att blanda helt orelaterade verksamheter på det här sättet? Tänker också att det är smart att sprida risken, ifall någon av verksamhetern skulle drabbas av en sinkadus och haverera så konkursar inte båda bolagen. Tar gärna emot smarta tips och råd. Jag har också en enskild firma som ligger passiv, men vill helst inte ha in några intäkter där utan vill ha dem i aktiebolaget.
... Visa mer
2023-08-29
23:43
Undrar om SJ-fakturorna funkar bra bokföringsmässigt. Jag får både debet och kreditfakturor av dem och ibland kvittas de mot varandra delvis ifall jag har avbokat någon resa. SJ kan - men vill helst inte - återbetala kreditfakturorna utan föredrar att man kvittar dem mot debetfakturor. Så nu har jag helt enkelt betalt debetfakturorna i sin helhet om de överstiger kreditfakturorna och nu senast blev kreditfakturan större än debetfakturan så då har jag inte betalt någon av dem. Då borde det bli rätt, och så ligger jag ute med lite pengar till SJ hela tiden. Förhoppningsvis är det rätt.
... Visa mer
2023-01-25
18:15
Tack för svar. Det jag inte fattar är vad jag ska göra med kreditfakturan nu. Den ligger bokförd som en obetald leverantörsfaktura. Kommer SJ att skicka tillbaka pengar till mig på något sätt? Har inte hunnit lära mig hur flödet kring kreditfakturor fungerar ännu.
... Visa mer
2023-01-24
16:29
Jag funderar på hur jag ska hantera en kreditfaktura. Jag avbokade och nybokade en resa med SJ varvid jag fick en vanlig faktura på båda resorna samt en kreditfaktura på den avbokade resan. Hela fakturan betalades och pengarna har dragits, men med kreditfakturan har det så klart inte hänt någonting. Hur ska jag göra med detta? Dels ligger 2000 kr hos SJ som ska till mig på något sätt, och hur ska detta hanteras bokföringsmässigt?
... Visa mer
2023-01-03
17:38
Stort tack för bra svar @Roffakab. Blev några verifikationer att korrigera men nu ser siffrorna ut att stämma och jag har fått bort alla felaktiga inventarier. Mycket att lära sig som ny företagare.
... Visa mer
2023-01-03
12:42
Okej, men varför? Finns det något skäl till att det är olämpligt att rätta detta med en enda korrigering?
... Visa mer
2023-01-03
01:14
Nu när jag ska fixa årsredovisningen så märker jag att summorna inte stämmer överens riktigt. Rörelseresultatet verkar ligga ca 15 kr högre än vad jag kommer att pengar på företagskontot när momsen är inbetald. Jag skulle tro att det beror på att jag har råkat bokföra ett flertal mindre inköp av datorer och liknande som inventarier, varvid de inte dyker upp som en kostnad i rörelseresultatet. Det borde ha varit förbrukningsinventarier, eftersom de ska skrivas av direkt. Räcker det med att lägga in en bokföringspost där jag lägger en debit på 1220 på denna summa, och flyttar den till förbrukningsinventarier istället?
... Visa mer
2022-12-14
23:09
1Gilla
Tack för praktiskt svar. Jag har skrivit en anteckning som jag sparat som bildunderlag och lagt med i bokförningsposten. Det borde passera nålsögat om Skatteverket skulle vilja kontrollera.
... Visa mer
2022-12-11
18:23
Dags att lära sig hantera det här med representation. Jag har bjudit en kund på lunch som jag betalade med företagskortet. Eftersom det handlar om lunch så är det ju en icke avdragsgill representation men jag får lyfta momsen eftersom kostnaden är under 300 kr/pp. Så inga konstigheter om hur det ska bokföras. Men enligt skatteverkets guide ska man anteckna vilka som deltagit. Hur gör man det på ett bra sätt? Ska jag skriva en manuell lapp och lägga om bildunderlag? Kan jag anteckna det i samband med bokföringen på något sätt? Behöver hitta en bra fungerande metod som stämmer överens med hur skatteverket förväntar sig att det ska skötas.
... Visa mer
2022-12-11
18:18
1Gilla
Det är precis det som är orsaken, och det är korrigerat nu. Tack för svar.
... Visa mer
2022-11-14
22:39
Såhär alltså? Summan som är fel är 59200 enligt resultatrapporten.
... Visa mer
2022-11-14
22:32
1Gilla
Tackar, inga felmeddelanden i momsdeklarationen när jag rättade detta.
... Visa mer
2022-11-13
00:09
Scanningen av detta resekvitto gick inte så bra, momsen kom inte med. Jag rättade det och fördelade ut momsen korrekt på rätt konton men totalbeloppet blev utan moms. Det går att redigera verifikationen eftersom jag gjorde den i förrgår men själva rutan "varav moms" går ju inte att ändra. Hur hanterar jag detta smidigast?
... Visa mer
2022-11-13
00:01
Nu har min mitt Aktiebolag kommit så långt att jag snart är redo att börja betala ut lön till mig själv. Frågan är hur jag gör det här smartast?
Det jag behöver betala ut är följande: - Milersättning för arbetsresa med egen bil. - Skattefritt traktamente för arbetsresa
- Förmånsbeskattning för medföljande på arbetsresa, hotellövernattning (25% förmånbeskattning) - (snart) en första lön till mig själv. Jag är fortfarande nybörjare och ny företagare och håller på att lära mig hur ekonomin ska skötas, så det här får bli praktiska och enkla steg. Som jag fattar det så kan jag göra en utbetalning direkt från företagskontot i banken till mitt privata konto och sedan bokföra detta på kont0 7331 Skattefria bilersättningar och lägga med ett bildunderlag med en skriven reseräkning. Samma sak med traktamenten fast jag använder konto 7321 skattefria traktamenten. Eller kan jag göra det här enklare om jag skaffar tillägget Visma Lönebesked? Hur registrerar man förmånsbeskattning på ett bra sätt? Och hur får jag till lönehanteringen till mig själv snyggt och smidigt? Har inte börjat ta ut lön ännu men när jag gör det så vill jag fokusera på företaget och inte administrationen.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240507
... Visa mer
2022-11-12
23:47
När jag tittar på min resultaträkning så ser jag att jag har råkat bokföra en del 3041 försäljning tjänster 25% moms som 3051 försäljning varor 25 moms. Felet berodde på att jag råkat sätta fel varuslag i artiklarna. Det handlar om ett mindre antal fakturor där detta fel finns. Är det något jag behöver korrigera? Momsen är ju rätt, och jag har rättat felen framåt. Om jag ska rätta det här, gör jag det med korrigeringsversioner av verifikationerna?
... Visa mer