Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Öresavrundning resulterar i ett minussaldo på deklarationen - eEkonomi

Hej!
Jag har i samband med upprättande av min Enskilda Firmas förenklade bokslut fått ett negativt värde (-1) i ruta R1 i bokslutet och NE-bilagan, vilket enl Skatteverkets e-tjänst inte får existera.

Företaget har haft noll verksamhet i år så enda förändringen har varit en utbetalning för programvara och en för IT-tjänst. Det gjorde att jag skulle få tillbaka 750,75 enl momsredovisningen. Skatteverket rundar alltid av nedåt till närmaste heltal och jag fick en utbetalning på 750 kr. När jag skapade momsredovisningen plockade jag bort 0,75 m h a öresutjämningen 3740 enl bilden:

Det fick följden att min resultaträkning såg ut enl följande:

Varför räknas detta med? Visma eEkonomi har ju tagit med öresavrundningen och skapat följande:

Hur ska jag lösa detta? Behöver jag göra om bokslutet och t ex plocka bort 0,75 som eget uttag som sista innan jag bokför årets resultat? Hur bör jag göra i framtiden för att undvika samma problem?

Mvh En som hoppats på att deklarationen skulle gå lätt i år...
3 SVAR 3
Fredrik Rev
MEDLEM

Lägg den på R6 istället
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Men hur kommer den till R6 istället? Det är ju programmet som valt att placera kronan där... Måste jag inte flytta 0,75 från 3740 till 2013 t ex?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

2013 kommer heller inte bli korrekt eftersom det är ett balanskonton som enbart påverkar B10. Som jag ser det är det enklaste att låta saldot ligga kvar på konto 3740 i bokföringen, men du flyttar om det i din deklaration. Det gör du under Bokföringsvärden inne i deklarationsmodulen, via ikonen Flytta på kontot. 

/Karl