Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kara G
MEDLEM

Överföring till skattekonto vid lönutbetalning

Hej, jag betalade precis ut min första lön till mig själv. Jag har AB och är ensam i företaget. Jag har två frågor.

1. Arbetsgivaravgift och skatteavdrag beräknas automatiskt i Visma men vad jag förstått så görs inte någon överföring av denna summa från företagskontot till skattekontot när jag betalar ut lönen. Går det att få till att detta görs automatiskt när jag betalar ut lönen? 
  2. Måste jag göra arbetsgivardeklaraton för varje lön jag betalar ut? 

Tack!

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

det går inte att göra betalningen automatiskt - ofta ska även F-skatt och moms betalas samtidigt till skattekontot så det vore opraktiskt med automatisk betalning enligt min mening. När du har gjort skattedeklarationerna kan du ta ut en betalningssammanställning från Skatteverket och där se vad du verkligen ska betala den månaden. 

Du gör arbetsgivardeklarationerna för varje hel månad, så om du gör flera utbetalningar samma månad räknas dessa ihop.

Om du inte tar ut lön varje månad kan du ändra arbetsgivarregistreringen till säsongsanställda - då behöver du inte göra nolldeklarationer de månader du inte tagit ut nån lön utan bara deklarera de månader du verkligen har gjort det. 

Hej igen, nu har jag lämnat in arbetsgivardeklarationen i Visma samt signerat den på Skatteverkets hemsida och fått nedan specifikation:

KaraG_1-1744627468197.png

Kan jag göra denna betalning direkt i Visma eEkonomi? Jag har bankkoppling. Eller måste jag göra betalningen manuellt via banken och sedan matcha händelsen i bokföringen?

Och en annan fråga. Som du nämner kommer jag kanske inte betala ut lön varje månad och har ändrat anställningsform till säsongsanställd. Går jag in på anställda under lön direkt så står där ändå löneform "månadslön". Blir detta rätt?  Hur gör man annars en nolldeklaration?