Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Presentkortsfakturering vid årsskifte

Eftersom man fortfarande inte kan fakturera presentkort i eEkonomi så har jag skapat en artikel Varor 0% som jag brukar använda. Det har funkat skapligt hittills, men nu funderar jag på hur detta funkar vid årsskiftet.

När jag gör momsrapporten så kommer den ju boka upp alla kundfakturor mot 1510, och ta med beloppet på momsrapporten i ruta 42, men det vill jag ju inte. Jag vill ju bara att den endast ska boka beloppet mot 1510 (som jag då manuellt kan korrigera 3054 mot 2421). När inbetalningen kommer i januari blir det ju en verifikation 1930/1510 så den biten känns som att den stämmer.

Hur hanterar jag momsrapporten? Kan jag använda filen som genereras, eller måste jag manuellt knappa in siffrorna från den och utelämna ruta 42?

Använder kontantmetoden, det är ju då kundfordringarna bokas upp först när momsrapporten körs. Annars hade det ju bara varit att korrigera momskoden manuellt på verifikationen.

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas,

Du är rätt på det här. När du skapar momsredovisningen kommer det mycket riktigt bokas upp mot 1510 och 3054. När du sen manuellt korrigerar det till 3054 mot 2641 kommer det påverka momsrapporten och ruta 42. Gör du dessa stegen innan du bokför den, kommer du kunna använda filen.

När sen betalningen kommer i t ex blir det mycket riktigt 1930 mot 1510 och sen slutligen inlösen med 2641 mot 3051+2611.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, lösningen är alltså att göra korrigeringen före momsrapporten körs. Nackdelen är väl att jag i korrigeringen då inte kan ange vilket verifikat den gäller eftersom det felaktiga verifikatet ännu inte är skapat. Men då kommer ju ändå momsrapporten bli rätt.

Tack och God Jul!