Hejsan! Jag har försökt läsa på i tidigare forum om detta men jag lyckas ändå inte riktigt lösa det.
Jag får felmeddelandet "Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (-7 490) stämmer inte med raden i b" men förstår inte riktigt hur jag ska hantera det.
Förra året gick jag med 7490:- i förlust, vi hade ingen aktieutdelning. Detta år gick 31962:- i vinst där då Visma dragit av föregående års förlust och konkluderat att årets resultat är 24 472:- Jag kommer detta år att göra en mindre aktieutdelning.
I rubriken "Förändringar eget kapital" är kolumnerna följande:
"Belopp vid årets ingång": Aktiekapital=25000. Balanserat resultat="". Årets resultat=-7490.
"Balanseras i ny räkning": Balanserat resultat=-7490. Årets resultat=7490.
"Årets resultat": Årets resultat=24472.
Jag är jättetacksam för assistans kring detta då jag inte riktigt förstår hur man ska tänka. Jag har inte tillstånd att ladda upp bilder enligt systemet tyvärr annars skulle jag kunnat visa mer detaljer.
mvh
Erik
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-05
Hej
Jag misstänker att du missat att bokföra Resultatdispositionen vid 2023 års Bolagsstämma. Där ska du bokföra den förändring som finns i på andra raden:
Debet 2091 7 490
Kredit 2099 7 490
Då får du som utgående värden:
Aktiekapital 25 000
Balanserat resultat - 7 490
Årets resultat 31 962
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack så mycket för snabbt och bra svar! Betyder det allt rent konkret att jag får gå tillbaka och låsa upp 2023 verifikationer och skapa en ny verifikation under 2023 med de två rader du föreslår ovan?
Jag har tillvalet "Deklaratation och Årsredovisning" så jag trodde att man inte behövde göra det nämligen men det låter ju rimligt som du föreslår. mvh Erik
Hej
Ja, boka bolagsstämmans beslut om Resultatdisposition måste du göra själv.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.