Hej!
Här är ytterligaren en som har råkat ha "fakturametoden" i kryssat istället för "kontaktmetoden"!
Problemet för mig uppstår gällande momsredovisningen. Eftersom mina fakturor har 90 dagar till förfallodatum (krav från min kund) samt att det blev strul med de första fakturorna så kom inga pengar in i företaget de första två momsperioderna (maj-juni, juli-sep). Jag nolldeklarerade därför momsen till skatteverket dessa perioder och gjorde ingen momsredovisning i visma E-ekonomi. Nu när jag ska ska skapa momsredovisning i visma för första gången så utgår programmet från när fakturorna skickades istället för när pengarna kom in, trots att jag ändrat bokföringsmetod i programmet. Hoppas du eller nån annan kan hjälpa mig!
Mvh
Rickard
Hej Rickard,
Precis som du skriver så ligger dessa bokningar kvar eftersom de redan bokförts innan du ändrade till kontantmetoden, det gör också att siffrorna inte stämmer i momsredovisningarna du skapar i programmet nu i efterhand med det du redan deklarerat manuellt till Skatteverket. Detta kommer behöva justeras manuellt i Visma eEkonomi tänker jag och det kan finnas flera lösningar som funkar. Du är välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så vi kan få en bättre överblick i ditt program än vad jag kan få här via forumet, på så sätt kan vi se vilken lösning som passar dig bäst.
Ha en fin fortsatt måndag 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.