Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redovisa växling av kryptovaluta

Jag har investerat i kryptovaluta med förhoppning att det ska stiga i värde. Köpet av LTC gjordes på Coinbase i EUR. Denna är bokförd från konto 1930 till 1880 för kortfristiga placeringar.

Nu blir det intressant. 

Dessa LTC skickas över till handelsplatsen Cryptopia. Nu försvann 0,000226 LTC i avgifter. Ca 39 öre. Ska dessa bokföras? 

Nu görs en växling LTC/BTC för Cryptopia låg nere för att växla Litecoin för stunden.
Avgiften blev 0.00018561 BTC, ca 16kr.

Nu kan jag göra köpet av Electroneum (ETN) som jag egentligen vill ha. Mina LTC är sålda med förluster i växlingsavgifter samt nedgång i valutakursen mot SEK, totalt ca -600kr.

10810 ETN köps för kursen 0.00000846 BTC. Avgiften blev 0.00018291 BTC, ca 16kr.

Jag borde kanske tagit reda på redovisningen kring växling innan köpen gjordes men nu är det förstås försent. Hur gör jag?

Stegen för att få tillbaka detta till SEK är att sälja ETN/LTC och föra över LTC till Coinbase. Därifrån görs en försäljning av LTC/SEK och vinsten/förlusten är realiserad.

Hur gör jag i det läget?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas!

Kul att det händer så mycket med din kryptovaluta, och intressant att det skrivs här på forumet. 🙂
Precis som vi skrivit innan så är det väldigt nytt och ganska svårt att överblicka.

Jag gick igenom Skatteverkets länk igen, och hittade det som ligger under Exempel - Växling mellan olika valutor.
Det skrivs att det medför en kapitalvinstberäkning. 
Du ska även redovisa all detta på bilaga K4 vid deklarationen.
Kanske är det så att växling, vinst/förlust skall hanteras som vanliga valutakonton - då vi inte fått någon information om just sådan hantering är det inget som kan bekräftas.

Då vi inte är så väldigt insatta i detta än vill jag rekommendera dig att kontakta en insatt redovisningskonsult eller kontakta Skatteverket direkt.


Du får gärna uppdatera tråden när du fått mer info så vi kan använda den för framtida  frågor 🙂

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Andreas!

Hittade även denna länken, där det förklaras att det är lite mer invecklat än det låter.