Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera delbetalning av leverantörsfaktura i EURO kontant - eEkonomi

Hej,
Vi vill registrera delbetalning i EUR på enleverantörsfaktura, som betalades kontant. 
Förskottsbetalning betalades från bankkonto och resterandebelopp betalades i kontant.
Nu försöker jag registrera den händelse i Visma eEkonomi.



Genom leverantörsreskontra går inte att välja kassa, barabank, men även om jag väljer bank det går inte att registrera öresdiff(betalades 1500EUR, men resterandebelopp är 1499,80EUR).

Får felmeddelande: "Kan inte registrera betalning. Fakturans kvarvarande belopp understiger angivet belopp."

Genom manuellverifikation hittar programmet inte fakturor iEUR när jag väljer 2440. Säger att det finns en inaktiv post.

Ska jag skapa en ny utländsk kassahändelse och omräkna självtill SEK enligt betaldagens valutakurs? Sedan koppla den med faktura?
1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej SunOsun,


1. Om du går till Kassa- och bankhändelser, skapar en utländsk kassahändelse där du anger datum samt belopp som du betalade kontant, i EUR men även i SEK.
2. Välj matcha och bokföringshändelse "betalning av leverantörsfaktura".
3. Betalt belopp ska vara lika mycket som beloppet som finns kvar som obetalt belopp på fakturan, för att fakturan ska vara helt betalt, och för att du inte kan "överbetala" en faktura. Om du nere till höger får "belopp kvar att stämma av" så kan du välja "ny bokföringshändelse" - övrigt uttag - egen kontering och där välja att boka upp Öres- och kronoutjämning om det var det som konto som du ville skulle påverkas av diffen. 


Återkoppla gärna om något är oklart eller om du undrar över något annat. Ha en fin dag! 
/Theodor