Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kerstin
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Reklamskatt - eEkonomi

Hur kan jag ändra en momskod så att jag får rätt belopp på reklamskatten? Alla verkar ju vara låsta.


7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Hur vill du att verifikationen för reklamskatten ska se ut? Utifrån det ska jag se om jag kan hitta en bra work-around till dig för hur du bäst hanterar det via en kundfaktura i eEKonomi.

/Karl
kerstin
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej
Har samma problem behöver ett konto för reklamskatt  med 7,65%
som fungerar som en momskod dvs lägger till 7,65% på försäljningen
och lägger sig sen som reklamskatt ex kto 2610
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, och vilka rutor ska det tas upp på i momsrapporten?

/Karl
kerstin
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Reklamskatt redovisas inte i momsraporten utan på en separat deklaration så du behöver inte
lägga in den i momsrapporten plockar siffror direkt från bokföringen skall dock matcha ett försäljningskonto med försäljning så att det går att stämma av.
Hälsningar
/Kerstin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack. Bokför du manuellt, så får du själv räkna fram beloppet och bokföra det på önskat konto för reklamskatten. Görs bokföringen automatiskt utifrån dina kundfakturor som skapas i programmet, så går det inte att gå till någon automatik i detta. En work-around skulle möjligen vara att du använder dig utav en artikel med inställningen 0 procent moms, som du döper till Reklamskatt eller liknande. På den lägger du in ditt framräknade belopp på 7,65 procent, och det kommer då bokföras som en momsfri försäljning. Det får alltså efter det att fakturan har bokförts, korrigeras manuellt i bokföringen genom en manuell verifikation där du vänder kontot för den momsfria försäljningen mot kontot du istället vill använda (t ex 2610 enligt ditt tidigare inlägg).

Hoppas det hjälpte dig lite i a f i ditt arbete.

Ha en fin eftermiddag!

/Karl
kerstin
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Finns dock fortfarande stora problem när jag fakturerar går det inte att välja de konton jag använder
utan ni har förbestämt några konton som min försäljning hamnar på så när jag fakturerat måste jag göra ett ändringsverifikat och lägga försäljningen på de konton jag vill ha försäljningen på. Reklamskatt är ingen intäkt utan ska gå mot balansräkningen något balanskonto går inte heller att lägga in som artikel. Sen är en hel mängd konton låsta vi är inte momspliktiga så jag är inte intresserad av dessa tvångskopplade konton ligger bara och tar plats i listan./ Kerstin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kerstin.

Som min kollega Karl beskrev så är det så här programmet fungerar just nu.

Vi tar gärna emot input från våra kunder.
Finns en idé registrerad, Artikelkontering med skuld-/fordranskonto - eEkonomi du får gärna plussa på idén om att det är fler som efterfrågar den.

/Patrik