Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Saldot stämmer inte med med Skattekontots saldo hos skatteverket

Hej, har försökt att matcha Skattekonto i Kassa-och bankhändelser genom importera SKV fil från Skattekontot. Men jag får hela tiden ett saldo som inte stämmer med Skattekontots saldo hos skatteverket.

Då justerar jag konto 1630 mot något konto men känner att jag gör inte rätt, vad gör jag för fel....... Kan jag få tips på hur arbetsgången skall vara för allt som rör konto 1630, lön, moms, f-skatt m.m och   matchningen genom import av SKV filen

Mvh

Jan

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-08

2 SVAR 2

Hej!

 

Det stämmer att skattekontot inte stämmer när man importerat det men när allt är bokfört så stämmer det. Det känns som att det kan blivit fel om du bara justerat mot "något konto". Om du har kontakt med en redovisningskonsult så tror jag att det är smidigast för att rätta till det gamla.

 

Här kommer en liten lathund på hur skattekontot hanteras i eEkonomi:

 

 

Exportera skattekontot en gång i månaden.

  1. Gå till www.skatteverket.se. Fliken Företag och tjänsten Skattekonto. Logga in.
  2. Klicka på fler transaktioner.
  3. Välj den månad som passerat.
  4. Ladda ner till Excel. (Filen hamnar troligtvis under hämtade filer)

 

Importera till eEkonomi.

  1. Gå till Visma – Kassa- och bankhändelser. Välj Skattekonto.
  2. Klicka på Ny skattehändelse – Importera från SKV-fil. Välj SKV-fil och du bör hitta den under hämtade filer.

 

Därefter ska du bokföra händelserna. Och det gör du enligt nedan:

 

Insättning:

Matcha – Överföring mellan egna bankkonton – Företagskonto. Välj bankhändelse. Där ska du hitta transaktionen. (Om du redan bokfört insättningen så får du radera denna post genom att klicka på krysset)

 

Skatt på lön:

Klicka på rutorna till vänster på både Avdragen skatt och Arbetsgivaravgift. Matcha alla markerade – Arbetsgivardeklaration – välj rätt månad (förfallodatum ska stämma mot transaktionsdatum ungefär)

 

Moms:

Den knappen är troligtvis redan grön så då kan du bara bokföra. Annars är det Matcha – Momsredovisning och sen väljer du momsrapporten.

 

Preliminärskatt:

Matcha – Debiterad preliminärskatt – Debiterad preliminärskatt. Då bokförs det mot 2510.

 

Eventuell kostnadsränta

Matcha – Kostnadsränta – Kostnadsränta

 

 

När allt är bokfört ska saldot stämma mot skattekontot.

 

 

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 

Tack för din Lathund som jag kommer att följa....

Mvh

Jan